Fyra strategier skapar vinnande kedjor

Fyra strategier skapar vinnande kedjor

Dagligvaror är i fokus, men alla kan lära av slutsatserna. En ny undersökning kartlägger vad som driver kundernas uppfattning om kedjorna och vad som gör vissa till vinnare. Det visar sig att det finns fyra gemensamma strategier.

Var fjärde pendlare e-shoppar på tåget

Var fjärde pendlare e-shoppar på tåget

Commuter commerce ökar. Det rör sig om allt från bilar och semestrar till sportutrustning och lyxprodukter. En ny undersökning visar att allt fler tågpendlare shoppar under resans gång.

Så skapas en vinnande strategi för returer

Så skapas en vinnande strategi för returer

Tre strategier för returer dominerar detaljhandeln. Med en kombination av dessa kan man skapa ett vinnande koncept som ökar försäljningen. Det konstaterar man i en färsk rapport.  

Unga hittar matinspiration i sociala medier

Unga hittar matinspiration i sociala medier

Var tredje vänder sig till familj och vänner för matinspiration. Men bland unga är det sociala medier som är den viktigaste källan. Det visar en ny studie.

Stor e-handelspotential inom B2B

Stor e-handelspotential inom B2B

En ny rapport visar att e-handeln mellan företag ligger långt efter e-handel riktad till konsumenter. I dagsläget erbjuder var femte partihandelsföretag möjligheten att handla över nätet, trots att efterfrågan är stor bland kunderna.

Kuponger med QR-koder skjuter i höjden

Kuponger med QR-koder skjuter i höjden

QR-koden är långt i från död! Användandet av koderna väntas formligen explodera de kommande åren när tekniken blir en del av konsumentens mobiltelefon. Det visar en färsk undersökning. 

Därför är Lululemon en omtyckt arbetsplats

Därför är Lululemon en omtyckt arbetsplats

Kedjan Lululemon klättrar på listan över de bästa företagen att jobba för. Bakom framgången finns en uttalad strategi med konkreta utvecklingsplaner och verktyg. 

Höga ingångslöner hinder för nya jobb

Höga ingångslöner hinder för nya jobb


Här väntas cityhandeln öka under 2018

Här väntas cityhandeln öka under 2018

Under ett flertal år har stadskärnorna haft en negativ försäljningsutveckling. Men här spås en ökning under de kommande åren – främst pådriven av bekvämlighet.

Disruptiva krafter vinnare i julhandeln

Disruptiva krafter vinnare i julhandeln

Trender och tendenser i USA ger ofta en fingervisning om var detaljhandeln är på väg. En ny rapport visar på en mycket positiv julhandel, med disruptiva krafter bakom de största försäljningsökningarna.