Här är kedjorna med bäst kundservice

  LÄSTID: 3 MINUTER

Euronics har handelns bästa kundmöte. Det visar Daymakerindex 2019 där kundbemötandet i 106 kedjor i 15 branscher har undersökts.  

Lotta Eriksson.

– I dag vet alla butikskedjor hur viktigt bemötandet är för kundlojaliteten och försäljningen, trots det slarvar många med servicen, säger Lotta Eriksson, vice VD på analys- och undersökningsföretaget Daymaker.    

För tionde året har Daymaker tagit pulsen på kundmötet i den svenska detaljhandeln.

Missar att ställa frågor

Årets mätning visar att butiksmedarbetarna har blivit sämre på att ställa frågor och att erbjuda kunden att prova/testa jämfört med föregående år.

– Det är en tråkigt negativ trend. När vi tittar på Daymakerindex-data över de tio åren som vi har gjort mätningen ser vi att den i särklass viktigaste faktorn för att trigga till köp är en engagerad säljare. En säljare som uppmärksammar kunden, identifierar dennes behov och hittar en skräddarsydd lösning, säger Lotta Eriksson.

Lite bättre för varje år

Sedan 2015 har butikssäljarna blivit lite bättre på merförsäljning för varje år.

– Många kedjor arbetar aktivt med merförsäljning genom att sätta mål, påminna och träna. Det ger resultat. Vi vill se att fler kedjor även tränar sina säljare på att sälja, säger Lotta Eriksson.

Hjälper inte kunden

Daymakerindex 2019 visar att bara var femte butikssäljare hjälper kunden att fatta köpbeslut.

– Kunderna ogillar inte försäljning. Tvärtom. De allra flesta vill ha hjälp med ett köpbeslut utifrån ett konkret förslag. År efter år har Daymakerindex visat att de butikskedjor som får höga betyg av kunderna har medarbetare som är duktiga att sälja, säger Lotta Eriksson.


Läs även: Så skapar du framgångsrika butiksupplevelser


Resultat från undersökningen 2019

Bäst på kundmötet

1. Euronics, 88,3%

2. 3, 87,0%

3. G-star, 86,7%

4. Joy, 85,2%

5. EM Möbler, 83,7%

6. Tele2, 82,8%

7. Carlings, 82,2%

8. Vero Moda, 80,8%

8. Rituals, 80,8%

10. Hälsokraft, 80,7%

Sämst på kundmötet

106. Clas Ohlson, 26,2%

105. Glitter, 27,8%

104. ÖoB, 28,2%

103. Ikea, 30,2%

102. Dollarstore, 32,5%

101. Lagerhaus, 35,7%

100. Ur & Penn, 37,3%

99. Jysk, 41,8%

98. Flying tiger, 42,7%

97. Biltema, 43,0%

96. Team Sportia, 43,3%

 

Bäst i respektive bransch

Elektronik: Euronics, 88,3%

Telekom: 3, 87,0%

Kläder: G-star, 86,7%

Heminredning:  EM Möbler, 83,7%

Skönhet & Hår: Rituals, 80,8%

Hälsa & Egenvård: Hälsokraft, 80,7%

Accessoarer: Smycka, 79,0%

Optik: Klarsynt, 77,2%

Sport & Fritid: Naturkompaniet, 76,5%

Bostadsunderhåll: XL-Bygg, 73,3%

Skor: Din Sko, 72,0%

Media & Underhållning: Gamestop, 71,2%

Trädgård & Blommor: Bo grönt, 71,2%

Diversehandel: Åhléns, 54,5%

Biltillbehör: Autoexperten, 48,7%


Så gjordes Daymakerindex Butik 2019

Daymakerindex är utvecklat av Daymaker och är årligt återkommande sedan 2009. Mätmetoden är mystery shopping vilket innebär att butikerna har fått besök av mystery shoppers. Undersökningen baseras på 530 observationer fördelade på 106 kedjor verksamma i 15 branscher. (Fem tillfällen per kedja.) Observationerna genomfördes under perioden 2019-01-12 till 2019-02-01.


Läs även: Bra butiksupplevelser driver försäljning



EM 1


KungSängen öppnar i Sickla

KungSängen öppnar i Sickla

  Nyheter 3788 Handelsplatser 150 Pro 4592 Nya butiker 1215
Sängtillverkaren KungSängen befinner sig i en utvecklingsfas och öppnar ny butik i Sickla. Konceptet innehåller ett affärssystem med integrerad kassalösning för butiker och webbshop.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Zalando fasar ut egna varumärken

Zalando fasar ut egna varumärken

  Internationellt 1348 E-handel 960 Detaljhandel 152 Varumärken 271
Inom kort stänger Zalando sin verksamhet för egna varumärken. I stället ska man inleda närmare samarbeten med andra varumärken för att ta fram unika erbjudanden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidstron stiger i butik och online

Framtidstron stiger i butik och online

  Undersökningar 435 Nyheter 3788 E-handel 960 Detaljhandel 152
Framtidstron stiger bland både butiker och e-handlare. Störst är ökningen inom e-handeln där starka förväntningar på den framtida försäljningen drar upp siffrorna.
Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

  Detaljhandel 152 Pro 4592 Internationellt 1348 Nyheter 3788
Brittiska Harrods inleder ett nytt samarbete för att skapa en marknadsplats online. Ambitionen är att skapa samma exemplariska kundservice online som man erbjuder i butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Youtubers flyttar in i the Lobby

Youtubers flyttar in i the Lobby

  Nyheter 3788 Köpcentrum 680 Pro 4592 Handelsplatser 150
Under 30 dagar förvandlar Vlad Reiser, Amanda Strand, Daniel Norlin, Linus "zaitr0s" Andersson, Jasmine Gustafsson och Felicia Aveklew The Lobby till ett nydanande mediehus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

  Nyheter 3788 Pro 4592 Nya butiker 1215 Handelsplatser 150
Efter en lång tids letande har Mio hittat ett butiksläge i Luleå. I samband med Toys R Us stängning öppnades möjligheten för Mio att etablera sig i Storhedens handelsområde i Luleå.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

  Trender 457 Ny teknik 508 Måsteläsning 301 Kundupplevelser 336
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

  Pro 4592 Retailtrender 60 Nyheter 3788 Köpcentrum 680
I samarbete med Atrium Ljungberg presenteras den första centrumplacerade Jobboxen. I boxen, som liknar en fotoautomat, finns det en inbyggd Ipad där besökaren kan söka jobb via en videointervju.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Möter konsumenten med marknad

Möter konsumenten med marknad

  Pop up 154 Kundupplevelser 336 Köpcentrum 680 Detaljhandel 152
Marknaden ska utmana det traditionella sättet att möta konsumenten och fungera som en inspirationsplats där man kan dofta, smaka och uppleva produkterna på ett nytt sätt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Åhléns blir Twilfits första återförsäljare

Åhléns blir Twilfits första återförsäljare

  E-handel 960 Nyheter 3788 Detaljhandel 152
Under hösten 2019 startar Twilfit ett samarbete med Åhléns. Då inleds försäljning av Twilfits egna sortiment i Åhléns varuhus samt via e-handel.
Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

  Nyheter 3788 Kundupplevelser 336 Nya butiker 1215 Köpcentrum 680
Olav Thon Gruppen satsar på ett nytt eventcenter i Mirum Galleria i Norrköping. På 4 000 kvadratmeter ska man erbjuda ett brett utbud av nöjen och aktiviteter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Annika Elfström ny CIO på Lindex

Annika Elfström ny CIO på Lindex

  Nyheter 3788
Annika Elfström blir ny CIO på Lindex och medlem i koncernledningen. Annika kommer närmast från rollen som digital transformationschef på Stena Rederi.
Här blir kontantlösa butiker olagliga

Här blir kontantlösa butiker olagliga

  Nyheter 3788 Detaljhandel 152 Pro 4592
En ny lag gör kontantlösa butiker olagliga. Under sommaren träder den i kraft i staden där verksamheter som inte tar emot kontanter kommer att bötfällas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Skobutik + nagelbar = sant

Skobutik + nagelbar = sant

  Internationellt 1348 Nya butiker 1215 Pro 4592 Detaljhandel 152
Butikskedjan har inlett ett samarbete med en nagelbar. Ambitionen är att skapa en bättre helhetsupplevelse. "Vi bygger en community tillsammans med våra kunder". 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Testar tysta eldrivna nattleveranser

Testar tysta eldrivna nattleveranser

  Logistik 136 Hållbarhet 232 Pro 4592 Nyheter 3788
McDonald's har inlett försök med eldrift för leveranser av råvaror till utvalda restauranger i Stockholm. Projektet ska minska transportutsläpp samt bidra till en mer trivsam stadsmiljö.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Veganskt koncept till Stockholmsverken

Veganskt koncept till Stockholmsverken

  Köpcentrum 680 Pro 4592 Nyheter 3788 Cityhandel 282
Veganska matkonceptet etablerar sin första restaurang i Stockholmsverken. Här ska man lyfta hållbarhetsfrågan och sätta grön mat i strålkastarljuset. Bakom konceptet står en artist och skådespelare.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

  Omnichannel 333 Nyheter 3788 Konsumentbeteende 322 Måsteläsning 301
Effekten av satsningar på omnikanal varierar beroende på sammanhang och fas i köpprocessen. Det visar en ny doktorsavhandling som också kan fungera som en guide till bättre omnieffekt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

  Personer 346 Hållbarhet 232 Varumärken 271 Nyheter 3788
Skönhetsvarumärket Indy Beauty ägs och drivs av Therése Lindgren, en av Sveriges största influencers. Nu har man inlett ett långsiktigt samarbete med stödorganisationen Tjejzonen.
Åhléns startar nytt butikskoncept

Åhléns startar nytt butikskoncept

  Nya butiker 1215 Butikskoncept 837 Pro 4592 Detaljhandel 152
Under våren 2019 lanserar Åhléns ett nytt fristående skönhetskoncept på den svenska marknaden. Fokus ligger på fyndpriser och ett frekvent uppdaterat sortiment.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny träningsstudio i Mood District

Ny träningsstudio i Mood District

  Nya butiker 1215 Köpcentrum 680 Pro 4592 Nyheter 3788
Företaget driver sedan 2013 träningsstudios i Stockholm där man erbjuder nischad gruppträning i mindre klasser. Nu i mars öppnar man en studio i Mood District  Stockholm.   
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!