Sociala medier påverkar vartannat modeköp

Sociala medier påverkar vartannat modeköp

Det visar en ny studie som även lyfter fram kundrecensioner som mycket viktiga.

Var fjärde lagervara onödig i svensk retail

Var fjärde lagervara onödig i svensk retail

Nästan en fjärdedel av varulagret beräknas vara onödigt för svenska detaljhandelsföretag. Det visar en ny undersökning.

E-handeln minskar tålamod i butik

E-handeln minskar tålamod i butik

Konsumenterna vill inte uppleva friktion i butiken. Saker och ting får inte krångla och man tänker verkligen inte vänta på något i onödan.

Strukturomvandling i svenska stadskärnor

Strukturomvandling i svenska stadskärnor

Konsumenterna väljer att lägga mer pengar på hotell och upplevelser – och mindre på bland annat kläder.

Nio av tio kunder vill ha personalisering

Nio av tio kunder vill ha personalisering

Kundernas förväntningar stiger snabbt. Nio av tio konsumenter efterfrågar en personaliserad och konsekvent kundupplevelse.

Shoppingturismen fortsätter att växa

Shoppingturismen fortsätter att växa

Under 2018 omsatte shoppingturismen 100 miljarder kronor.

Ansvarsfull retail präglar årets julhandel

Ansvarsfull retail präglar årets julhandel

Vi har gått in i en tid av ansvarsfull retail. En undersökning tyder på att miljö-och samhällsfrågor kan komma att påverka julhandeln och de köpbeslut som tas.

Stadskärnorna med bäst framtidsutsikter

Stadskärnorna med bäst framtidsutsikter

Stadskärnan i Jönköping har enligt en ny undersökning de bästa ekonomiska och demografiska förutsättningarna för framtiden. Här är hela listan.

Konsumenten: Svårt handla hållbart online

Konsumenten: Svårt handla hållbart online

Svenska konsumenter tycker det är svårt att handla hållbart online. Bristande information om bland annat tillverkning och ursprungsland är en av orsakerna.

Ansvarstagande avgörande för konsumenten

Ansvarstagande avgörande för konsumenten

Företags engagemang i samhälle och miljöfrågor påverkar produktvalen. Allra viktigast är det för en målgrupp som snart står för en tredjedel av försäljningen.