Utbrottet av coronaviruset har fått konsekvenser även inom de vardagliga rutinerna inom retail. Här är fem områden att ta upp med ditt team i butiken.
För att snabbt utöka möjligheterna till hemleverans kompletterar Ica e-handeln med en snabb utrullning av en ny app.
Inköpslista, produktinformation, karta över butiken, personliga erbjudanden och självskanning. Kedjans nya app ska ge en mer friktionsfri upplevelse.
Centrumets team hjälper kommuninvånare i riskgrupper med handling och hemkörning. Det gäller samtliga av centrumets butiker och restauranger.
Göteborg & Co lanserar en kampanj för att stödja besöksnäringen i Göteborgsregionen. ”Brett och flexibelt, fylls med nya aktiviteter och idéer efter hand”.
Kortföretaget meddelar att man höjer beloppsgränsen för kontaktlösa betalningar i Europa, 29 länder implementerar nu de nya gränserna.
”En plats för gemensamma upplevelser där detaljhandel och social interaktion väger lika”. Så sammanfattas ett projekt med förankring i det lokala samhället
Närmare varannan konsument är mycket bekymrad över att omdömen censureras av företag. Det visar en ny studie som pekar på ett behov av transparens.
Amerikanska hemelektronikkedjan Best Buy meddelar att man från och med i dag ställer om sin verksamhet i butikerna till att bara omfatta upphämtning, så kallad curbside pickup.
Nu vidtas åtgärder för att minska smittspridning i butiker. Social distancing, ökade avstånd mellan individer, och intensiva hygieninsatser är två exempel.