Trender

Minskad butiksyta stärker kedjans fulfillment
Butiksytan minskas till förmån för kedjans fulfillment av onlineordrar. Bakom satsningen står en av landets mest inflytelserika kvinnor.

Därför satsar kedjorna på shop in shops
Två tunga samarbeten inleds nu. Större fysisk räckvidd och utökad kundbas finns bland fördelarna för parterna.

”Snabbare och smidigare kundupplevelser”
Nyheter Kundupplevelser Produktutveckling Reitan Convenience Pressbyrån #friktionsfritt #detaljhandel #automation
Utvecklingschef Maria Isaksson är övertygad om att den kassalösa butiken tillhör framtiden.

Minskad trängsel med tidsbokad shopping
Flera aktörer inom detaljhandeln testar shopping by appointment, det vill säga tidsbokade besök.

Nya e-handelsvanor består efter pandemin
De nya vanorna är här för att stanna enligt konsumenterna själva. Det visar en ny kartläggning av svensk e-handel.

Egna skalbara butikskoncept i fokus
Varumärket Under Armour går i Nikes fotspår. Försäljningen direkt till konsument prioriteras allt mer.

Omnikunden rekryteras i fysiska butiker
Modekoncernen lämnar köpcentrumen, men ser den fysiska butiken som fortsatt viktig för att rekrytera omnikunder.

Livestreams och pop ups i nya The Lobby
AMF Fastigheter och Bambuser lanserar The Lobby Live, en studio för live video shopping med popup-ytor.

Snabbare e-plock med hyperlokal automation
Lösningen appliceras på befintliga butiker. ”Detta är en game-changer”.

Paketskåp en allt starkare trend
Paketskåp är en allt hetare trend inom detaljhandeln. Budbee siktar nu på att bli marknadsledande inom området.