Med hjälp av robotar kan kedjan effektivisera plock av e-ordrar i fysiska butiker. Systemet är självlärande och bidrar till en mer intelligent lagerhållning.
Fri frakt smäller fortfarande högst – men förväntningarna på snabbhet höjs ständigt. Här är fem sätt detaljhandeln vässar sin fulfillment med under 2020.
Willys startar i vår ett pilotprojekt med mobila hämtstationer för sin e-handel. Man vill erbjuda utlämning även på platser där man i dag inte har några butiker.
PostNord undersöker hur man kan minska returers miljöpåverkan. I ett samarbete man att ersätta fysiska returetiketter.
I kedjans nya dagligvarukoncept har man för första gången inkluderat en food hall. Man ska erbjuda leverans från serveringarna – vilket ger butiken en ny roll.
Detaljhandeln sätter allt mer fokus på fulfillment. Fri frakt ifrågasätts och miljöaspekterna väger allt tyngre. Men en av de hetaste trenderna just nu handlar om samarbeten mellan företag.
Zalando meddelar att pilottestet med paketutlämning via grannar mottagits positivt. De största drivkrafterna är bekvämlighet och hållbarhetsaspekten.
AI, prediktiv analys och RFID-teknik på butiksnivå. Det är viktiga verktyg för Nike när man vässar sin förmåga att tillgodose kundernas enskilda behov globalt.
Driver trafik till fysiska butiker. Tjänsten har testats av Amazon i mindre skala i Europa. Nu rullas BOPIS-lösningen ut på bred front även i hemlandet USA.
Ikeas materbjudande har hamnat mycket i fokus den senaste tiden. Enligt uppgifter i europeiska medier testar Ikea just nu hemkörning av mat.