Vi har skrivit om en rad intressanta butikskoncept under året. Snabba banker i köpcentrum, butiker utan produkter och nyskapande personalisering. Här är några av våra största favoriter från 2017.
Alibaba Group och Ford Motor har kommit överens om att inleda ett större samarbete. Ambitionen är att utforska nya sätt att förbättra kundupplevelsen inom bilhandeln. För Ford är detta ett led i en större satsning på den kinesiska marknaden.
Alibaba har skapat ett helt nytt sömlöst dagligvarukoncept. Den nya modellen erbjuder en mer effektiv och flexibel upplevelse. Och hjärtat finns i mobilen.
Den fysiska butiken byggs om för att passa de nya affärsmodellerna, samarbeten online-to-offline och helt nya yrkesroller. Här är detaljhandelns tyngsta trender under 2018.
Planerna för att förvandla Oxford Street i London till en gågata börjar nu ta form. "Vi skapar en av de finaste allmänna platserna i världen", säger borgmästaren.
Starbucks expanderar nu sitt koncept Reserve Roastery internationellt. I samband med detta introducerar man också augmented reality som en viktig ingrediens.
Det finns fortfarande en hel del övrigt att önska, men prestandan hos svenska e-butiker har förbättrats avsevärt. Det visar Apica Web Performance Index.
Dagligvarukedjan har lanserat en självbetjäning för incheckning av onlineordrar. Tjänsten är till för kunder som har beställt varor via click and collect.
Personalisering och möjlighet att välja operatör blir allt viktigare. Efterfrågan på lojalitetsprogram med leveransfördelar ökar. En ny undersökning kartlägger onlinekundens preferenser anno 2017.
Ett lyckat test visar att cityhandeln kan utvecklas med hjälp av ny IR-teknik. Efter de första försöken ska nu metoden användas permanent i stadsmiljön.