Julmånaden visade en stark tillväxt för försäljningen av dagligvaror online. Även helåret visar att mat på nätet fortsätter att vara en raket inom onlinehandeln.
HUI har i samarbete med Nordic Council of Shopping Centers genomfört en analys av Sveriges köpcentrum och handelsområden. Här är vinnarna.
Coop har beslutat att byta ut brödpåsarna med plastfönster. I stället kommer kunderna att erbjudas nya brödpåsar som är tillverkade helt i papper.
Svensk Dagligvaruhandel rekryterar Martin Andersson. Han kliver in som Näringspolitiskt ansvarig när han efter fem år i Bryssel flyttar hem till Sverige.
Arbetsmiljöverket har en pågående inspektionsinsats riktad mot e-handeln. Nu riktar man in sig på lagerarbete och hantering av paket.
Citycon har installerat en solcellsanläggning på gallerians tak i syfte att kunna tillföra ny grön el till elnätet.
Clas Ohlson lanserar barnrummet med hållbara träleksaker. Sortimentet erbjuder smarta lösningar för att organisera, inreda och skapa förutsättningar för lek.
I början av sommaren kommer produkter inom samtliga Lindex affärsområden – damkläder, barnkläder och underkläder – göras tillgängliga på Zalando.
D-Award utser det e-handelsföretag som har bidragit mest till att utveckla den digitala handeln. De nominerade är Skincity, Sneakersnstuff och Pierce.
Amazon har gjort en nystart med sina pop up-butiker som nu ökar i antal igen. Dessutom skruvar man upp takten för ytterligare ett fysiskt butikskoncept.