Automation är fortsatt en av de tydligaste och mest omvälvande trenderna inom detaljhandeln. Från Kalifornien kommer ett självkörande exempel. Säg hej till Robotmart, en mobil och helautomatisk butik.
Kedjan testar nu digitala kiosker med facial recognition. Kunden identifieras automatiskt vilket leder till en friktionsfri upplevelse baserad på köphistorik och preferenser. Systemet sköter även betalningen.
QR-koden är långt i från död! Användandet av koderna väntas formligen explodera de kommande åren när tekniken blir en del av konsumentens mobiltelefon. Det visar en färsk undersökning.
Pizza Hut och Toyota har inlett ett samarbete som syftar till att utforska möjligheterna med förarlösa leveranser. Dessutom utvecklar man befintliga leveransrutiner med ny teknik.
Små och medelstora företag inom besöksnäring och handel ska höja sin digitala kompetens. Det är målet med ett nytt EU-projekt som beviljats miljonbelopp.
Bredare rörligt innehåll såsom guider, livesändningar och aktuella tekniknyheter ska göra Inet ännu bättre på att interagera med kunderna. Därför bygger man nu två studior inhouse.
Amazon har de senaste åren intensifierat sina satsningar inom kategorin mode. En ny smart digital spegel skvallrar också om en fortsatt satsning. Med denna kan kunden prova plaggen innan de köps online.
Nu testar modekedjan Zara ett nytt system för självbetjäning gällande utlämning av varor köpta online. Den automatiska anläggningen kan hantera tusentals paket och baseras på självlärande teknik.
Med närmare 300 miljoner aktiva användare är e-handelsföretaget en gigantisk aktör online. Nu satsar man på att öppna hundratals obemannade servicebutiker.
Hållbarhet flyttas från marknadsinitiativ till företagets kärna. Kedjor agerar som startups. AI suddar ut gränser. Framtidens detaljhandel blir synlig i dessa tio trender inom modevärlden 2018.