En studie visar på skilda uppfattningar i handeln och hos konsumenterna. Bland annat gällande leveranser, hållbarhet och alternativ när det är tomt i hyllan.
Många stormarknader i Sverige har ett ”torn” vid entrén. Här använder Ica Maxi tornet för att odla gurkor som sedan säljs i butiken.
Allt fler konsumenter värdesätter det handgjorda och lokalproducerade, ur både ett socialt perspektiv och ett hållbarhetsperspektiv.
Besökare i det moderna köpcentrumet förväntar sig en grön upplevelse. Så här resonerar man, enligt en ny undersökning.
En ny studie visar att svenska konsumenter väljer mer lokalt och hållbart än innan pandemins utbrott. Man vill se mer vägledande information i butikerna.
För första gången inleder Ikea ett flerårigt samarbete med en hel stad.
Coop är lanserar en gårdsbutik online där man kan köpa varor som är närproducerade från ett stort antal lokala producenter.
En ny trendrapport målar upp en bild av det kommande decenniets retail. Den är hyperlokal och opererar med en närmast kirurgisk noggrannhet.
Nu kan kunderna hos varuhuskedjan köpa hyperlokalt odlade produkter. Den nyöppnade butiken erbjuder ett sortiment av kryddväxter.
Kassalös butik, automation, lokalproducerat, delningsekonomi, supersnabba leveranser. Det här konceptet innehåller några av handelns allra tyngsta trender.
Varumärket säljer visserligen jeans. Handgjorda. På plats. I butiken. Men viktigast av allt är att finnas till för det lokala samhället.
Grundarna av Monki, Cheap Monday och Weekday tar nu sitt senaste onlineprojekt in i den fysiska handeln. Inom kort öppnar det Florensbaserade konceptet AVAVAV en pop up-butik.
Den 22 maj lanserar dagligvarukedjan Paradiset sin lösning för e-handel. Fokus ligger även här på hälsa och hållbarhet. Så här ser butiken ut.
Lokalodlat får en ny innebörd när plantorna växer till färdiga produkter på plats inne i butiken. Denna startup har redan avtal med två ledande dagligvarukedjor och verksamheten växer snabbt.
För att utöka det närproducerade sortimentet och öka försäljningen av svensk mat lanserar Ica nu en orderportal. TaAmbitionen är att skapa affärsrelationer mellan lokala leverantörer och Ica-butiker.
Här bildar ett flertal småbutiker en helhet. För att ge kunderna variation och valmöjlighet erbjuds de att välja från en rad olika pop up-butiker.