En ny undersökning från Juniper Research spår att konsumenternas spenderingar i digitala kanaler nu ökar dramatiskt. Och blockchain förändrar förutsättningarna för betalningar.
Det är ett brett spektrum, från asketiska hudvårdsupplevelser till mobila automatiserade pop up-butiker. Följ med på en inspirerande bildresa till världens 31 bäst designade butiker.
En nystartad tävling ska trigga team runtom i världen att skapa nya kreativa idéer inom retail. Syftet är att hitta fungerande koncept för en cirkulär ekonomi.
En ny undersökning visar att kunderna välkomnar dynamisk priser i butik. Resultatet pekar också på ett besvärande faktum: butiksvärlden väljer en väg (manuell) när kunden efterfrågar en annan (digital och automatiserad).
Det är ingen tillfällighet att Intersport skapat en digitalt uppkopplad fysisk butik tillsammans med Alibaba. Det är en port in till den kinesiska konsumenten. Detta är de avgörande ingredienserna.
Digitaliseringen av detaljhandeln är bara i sin linda. För att möta konkurrensen från e-handeln vässar nu köpcentrumen sina erbjudanden. Här är fem dominerande trender som ska locka konsumenten.
Marknaden för augmented reality förväntas formligen explodera de kommande åren – och en av de starkast pådrivande krafterna är retail. Och de smarta glasögonen står inför en comeback.
E-handelns förmåga att samla och analysera kunddata medför stora konkurrensfördelar. Men ny teknik som artificiell intelligens kan också användas av fysiska butiker. Här är tre exempel.
Det är nya tider. Toppen är förändrad i listan över de allra hetaste retailstäderna i världen. Och Stockholm är långt ifrån händelsernas centrum visar denna färska kartläggning.
Representanter från olika delar av näringslivet, däribland detaljhandeln, går nu samman för att samlas kring en gemensam mission. Målet är att skapa fossilfria transporter inom tidsramen för Parisavtalet.