Den pågående krisen leder till nya mindsets hos konsumenten. Flera redan befintliga förändringar i konsumentens värderingar och beteende accelereras nu av coronautbrottet.
Lifvs har på kort tid öppnat obemannade livsmedelsbutiker från Skåne till Dalarna. Nu ska man även erbjuda hemleveranser till de mest avlägsna hemmen.
Coop inleder ett samarbete med den ideella organisationen Äldrekontakt som arbetar för att bryta social isolering bland ensamma äldre.
Onlineföretaget har genom åren gjort sig känt för att alltid sätta kunden i centrum. Nu tar man ytterligare ett steg och öppnar en tjänst för ”vad som helst”.
När Apple tillfälligt har stängt butiker på grund av coronaviruset rycker medarbetare i stället in för teknisk support hemifrån.
När kundflöden förändras behövs snabba lösningar. I Malmö kommer hjälp från ett stort onlineföretag som räcker ut en hand till lokala butiksägare.
Svenska konsumenter har ändrat sitt beteende på nätet de senaste veckorna. Många äldre provar att göra inköp av bland annat mat online för första gången.
En ny tjänst gör det möjligt att beställa dagligvaror från valfri e-handlare och få dem levererade hem till sitt kylda leveransskåp utanför dörren.
Jula fortsätter sin expansion på den polska marknaden. Nu öppnar det första nya varuhuset för året – mitt under pågående coronakris.
Dagligvarubutiken har en anrik historia som går 100 år tillbaka i tiden. Nu tar man hjälp av hypermoderna robotar för att leverera varor till sina lokala kunder.