Global Change Award har delats ut. Fem vinnare delar på en miljon euro och bjuds in till ett acceleratorprogram. Syfte: att göra modeindustrin mer hållbar.
Nu står Stockholms nyaste second hand-butik klar. På fredag är det dags för invigning av organisationens tredje butik.
Åhléns är först ut i Sverige med att erbjuda digitala kvitton i Kivra för sina medlemmar. Närmare 800 000 har redan aktiverat tjänsten.
Nu kan man köpa ett veganskt sockerfritt tuggummi helt utan plast på Coop. True Gum är dessutom hundra procent nedbrytbart.
Lindex vill vägleda sina kunder till mer medvetna köp och inspirera dem till att bygga en hållbar garderob där alla plagg används.
Carlsberg Sverige tillsätter Anna Anderberg som hållbarhetschef. ”Vi har en ambitiös hållbarhetsagenda, med flera utvecklingsprojekt på gång”, säger hon.
Leksaksbranschen växlar in på ett mer hållbart spår. Det är ett resultat av nya krav och förväntningar från såväl konsumenter som detaljhandeln.
Foodtech-acceleratorn Bloomer tar in de första åtta entreprenörerna till programmet. De innovativa affärsidéerna har ett gemensamt fokus – ökad hållbarhet.
Nu provar Jysk ett nytt grepp för att få ännu fler kunder att ta med egen påse. ”Kunder känner sig straffade i några av de metoder som hittills presenterats”.
En global rapport visar att flera stora mode- och textilföretag börjat köpa mer hållbart producerad bomull. I topp ligger bland annat Ikea och H&M Group.