Tyskland nästa för Sellpys second hand

Det måste bli lättare att sälja och köpa second hand. Med den missionen har Sellpy blivit en ledande digital plattform för cirkulärt mode. Nu tar man tillsammans med H&M Group konceptet på en internationell resa. Första stopp blir Tyskland.

Second hand-plattformen Sellpy grundades 2014 och sedan 2015 har H&M Group varit med via sitt investeringsbolag CO:LAB. Under hösten 2019 gick man in som majoritetsägare.

Därmed är man i allra högsta grad delaktig i den internationella resa som inleds för Sellpy. Första stopp blir den tyska marknaden.

Enkel cirkulär e-handel

– Varje plagg som köps second hand sparar viktiga resurser för vår planet. Som Sveriges största e-handel för second hand vill vi göra det möjligt för alla att leva cirkulärt. Därför gör vi det superenkelt att ge produkter en andra chans, säger Sellpys VD Michael Arnör.

Sellpys VD Michael Arnör.

I Tyskland ser man inom H&M en ökad efterfrågan på hållbart mode.

– Vi märker att medvetenheten och efterfrågan på hållbart mode från våra kunder växer konstant. Intresset är troligen större än någonsin. Därför är vi väldigt nöjda med att kunna erbjuda ett nytt hållbart sätt att köpa och sälja mode i samarbete med Sellpy, säger Torsten Mindermann, Country Manager, H&M i Tyskland.

I linje med H&M:s vision

I CO:LAB lyfter man fram bland annat entreprenörsandan inom Sellpy.

– Vi tror verkligen på entreprenörerna och teamet bakom Sellpy och deras unika affärsmodell. Den linjerar perfekt med med vår vision om att bli fullt ut cirkulära, säger Nanna Andersen, chef för CO:LAB på H&M Group.

Nanna Andersen, chef för CO:LAB på H&M Group.
Nanna Andersen, chef för CO:LAB på H&M Group.

SÅ FUNGERAR SELLPY

• Säljaren beställer en Sellpypåse, packar den med allt som man vill få sålt och beställer sedan hämtning.
• Sellpy kontrollerar skicket på alla varor och med hjälp av data från tidigare försäljningar bedömer man för vilket pris varan kan säljas.
• Sellpy inleder försäljningen med en auktion på Tradera med ett startbud. Därefter sänks priset gradvis och man använder både auktion och försäljning med fast pris under loppet av flera veckor
• Via ett Sellpykonto följer kunden hela försäljningen och kan påverka vad som ska säljas, redigera annonser, sätta priser med mera.
• När en vara sålts och köparen har betalat kan man antingen begära ut sin del av försäljningsvärdet – eller välja att skänka hela eller delar till välgörenhet. Det som inte sålts skänks till Stockholms Stadsmission, Myrorna eller återvinns.