Den fysiska butiken står stark – men den blir allt mer beroende av mobilen. Sju av tio konsumenter lockas mer till en butik där man får personaliserade erbjudanden.
Hållbara leveranser smäller högt bland unga millennials och generation Z.
Svensk retail har blivit bättre på merförsäljning och att hälsa på sina kunder. Det visar en internationell studie. Men bäst mottagande får man i ett annat land.
Framtidstron stiger bland både butiker och e-handlare. Störst är ökningen inom e-handeln där starka förväntningar på den framtida försäljningen drar upp siffrorna.
Euronics har handelns bästa kundmöte. Det visar Daymakerindex 2019 där kundbemötandet i 106 kedjor i 15 branscher har undersökts.
Utvecklingen inom den moderna detaljhandeln går med en rasande fart. Även konsumenternas attityder förändras i mycket högt tempo. Här är fem avgörande faktorer för att locka den nya tidens konsument.
Mat som är bra för både kropp och miljö gör svensken gladare. Det visar en ny attitydundersökning som Axfood gjort bland svenska konsumenter.
Sveriges mest optimistiska småföretagare är verksamma inom handel. Sex av tio småföretagare i handeln tror att deras försäljning kommer öka under det kommande halvåret.
Förändringar i kundernas förväntningar och nya shoppingbeteenden ger stora förändringar i köpcentrumen de närmaste fem åren. Det menar man i en ny rapport som kartlägger utvecklingen. Här är fem tunga trender.
Försäljningen online fortsätter att öka kraftigt i Sverige. Andelen e-handel är fortfarande låg inom dagligvaror, men kategorin ökar mest av alla just nu.