Pizza Hut och Toyota har inlett ett samarbete som syftar till att utforska möjligheterna med förarlösa leveranser. Dessutom utvecklar man befintliga leveransrutiner med ny teknik.
Digitaliseringen av dagligvaror är fortfarande i sin linda. Men året 2018 för med sig nya digitala affärsidéer, uppdaterade kundkrav och nyskapande teknik. Här är fem tunga trender inför det kommande året.
Nu testar modekedjan Zara ett nytt system för självbetjäning gällande utlämning av varor köpta online. Den automatiska anläggningen kan hantera tusentals paket och baseras på självlärande teknik.
Servicebutikskedjan 7-Eleven genomgår just nu en digital förvandling i USA. Bland annat testar man en appbaserad lösning för att utöka sitt omnierbjudandet.
Tidigt under året la kedjan en ambitiös plan för att snabba på sina leveranser. Med en ny lösning går man nu från att leverera inom ett par dagar till bara några timmar.
Dagligvarukedjan har lanserat en självbetjäning för incheckning av onlineordrar. Tjänsten är till för kunder som har beställt varor via click and collect.
Personalisering och möjlighet att välja operatör blir allt viktigare. Efterfrågan på lojalitetsprogram med leveransfördelar ökar. En ny undersökning kartlägger onlinekundens preferenser anno 2017.
Med ny teknik ökar möjligheterna att erbjuda sömlös shopping. En ny app gör det möjligt för kedjans personal att lägga onlinebeställningar åt kunden på plats i butiken.
Formatet är komprimerat för att passa den nya tidens stressade konsument. En ny tjänst för leverans av varorna, köpta i den fysiska butiken, har ökat snittköpen dramatiskt.
Amazon lanserar sin lösning Key på bredare front och utökar därmed tjänsterna för Prime-medlemmar ytterligare. Men långt i från alla är odelat positiva till tjänsten.