Digitaliseringen driver utvecklingen av detaljhandeln och kommer leda till mer intelligenta butiker, mer dynamiska och personifierade erbjudanden, användande av butiksrobotar och AI. Det visar en ny rapport som också pekar på att data blir en avgörande konkurrensfaktor.
Ryktet om den fysiska butikens död är betydligt överdrivet. Det visar en ny rapport som pekar på att vissa kategorier frodas och växer – medan andra kämpar för överlevnad.
Konsumenterna vill definitivt se mer självbetjäning och teknik i butik. Men detta förutsätter att den fungerar friktionsfritt. Åtta av tio har upplevt motsatsen – och delar med sig av det.
Stjärnkockarna Tareq Taylor och Paul Svensson blir de första kommersiella aktörerna i den nya stadsdelen. Nästa år slår de upp portarna till en kombinerad restaurang och lanthandel.
Kunderna gör entré omgivna av kök och mattillagning. Den här mathallen, som finns i ett varuhus, pånyttföddes och erbjuder nu ett antal världar fyllda med mat.
Den extrema personaliseringen är här. Det japanska varumärket Zozo säljer kläder online med ambitionen att hitta den perfekta passformen. Man gör det med hjälp av en kroppsstrumpa och AI.
Världens största detaljhandelskedja Walmart var till synes oövervinnerlig, men hamnade i trubbel. Nu står Amazon inför samma öde – här är sex anledningar till detta.
Under en presskonferens berättade Sephora nyligen om flera av sina satsningar. Bland annat har man byggt ett omfattande system för omnichannel. En ny konceptbutik ska också öppnas.
Clas Ohlson har nu invigt sin första Lab Store, ett nytt flexibelt och upplevelsebaserat butikskoncept. Till hösten lanseras det även på den svenska marknaden.