”Nu är engångsplasten borta, en gång för alla”. Under 2019 fasades all engångsplast ut i Lidls butiker, en besparing på drygt fem ton plast per år.
En ny studie visar att upplevelser är avgörande för att förändra kunders beteende. Störst inverkan har det på generation Z och millennials.
Dagligvarukedjan har ställt den traditionella stormarknadens layout på kant – och skapat en entré in till matglädjen. Kassorna har bytts ut mot ett levande kök.
Kunderna kan betala med sin tid hos Ikea. Ju mer tid man får resa för att komma till varuhuset desto mer rabatt får man. Bakom kampanjen finns två insikter
När Östermalmshallen slår upp sina portar väntar en saluhall som tar besökaren tillbaka till 1800-talet. Målet är att återställa hallen till sin forna glans.
E-handelns ökningstakt minskades 2019 jämfört med tidigare år. Bland de kategorier som fortsatt ökar kraftigt finns framförallt daglig- och apoteksvaror.
”Hissen är en väsentlig och integrerad plattform som erbjuder intuitiva, stämningsskapande och uppkopplade upplevelser”.
Lidls klimatneutrala butik blir först ut att certifieras med nya versionen av BREEAM-SE.
Inslagen av återvinning och second hand blir fler inom retail. Röda Korset berättar om sina erfarenheter av att öppna butik i ett köpcentrum.
Coop är lanserar en gårdsbutik online där man kan köpa varor som är närproducerade från ett stort antal lokala producenter.