4 000 företag satsar på gårdsnära livsmedel

4 000 företag satsar på gårdsnära livsmedel

Fler än 4 000 företag är verksamma inom någon form av gårdsnära livsmedelsproduktion på den svenska landsbygden. Egen livsmedelsförädling på gården sysselsätter 2 657 företag och 1 191 företag driver egna gårdsbutiker. Det visar en ny undersökning från Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, och söktjänsten Gårdsnära.

Starkt varumärke ett måste online

Starkt varumärke ett måste online

Runt 20 procent skulle aldrig köpa en produkt av ett okänt varumärke på webben. Detta trots rekommendationer, bra erbjudanden och möjlighet att titta på produkten. Det visar en ny undersökning.

Detta lockar kunderna till matbutiken

Detta lockar kunderna till matbutiken

För den globala konsumenten är inte priset viktigast när man väljer butik. En ny undersökning visar att andra faktorer faktiskt är mer avgörande.

”Grocerants” går hem hos millennials

”Grocerants” går hem hos millennials

Millennials föredrar att äta i sin supermarket framför att besöka en snabbmatsrestaurang. Den lagade maten i butikerna känns fräschare enligt denna kräsna målgrupp.

Less sells more – nu krymper sortimentet

Less sells more – nu krymper sortimentet

Less is more brukar det heta, nu får vi lägga till less sells more. Sortimentet hos detaljhandlare i Europa har minskat, vilket tilltalar kunderna. De har nämligen allt svårare att hitta i hyllorna.

102 hårda fakta om dagens e-konsument

102 hårda fakta om dagens e-konsument

Shoppingen inleds på marknadsplatser, storstadsbor e-handlar mest, millennials gillar att shoppa i sängen och det är tre tydligt definierade faktorer som avgör var man väljer att göra sina inköp online. Här är 102 fakta om den moderna e-konsumenten.

Detta vill kunderna ha i matbutiken

Detta vill kunderna ha i matbutiken

Kunderna vill inte känna sig lurade, de vill ha god service och det ska löna sig att vara lojal. Det visar en färsk undersökning om vad som får kunden att trivas i en dagligvarubutik.

Stora möjligheter att påverka köpprocessen

Stora möjligheter att påverka köpprocessen

Merparten av konsumenterna planerar sina inköp digitalt innan de gör sina inköp. Och man har inget emot att byta butik om man hittar ett bättre pris. Det visar en ny studie.

Den moderne omnikanalkunden kartlagd

Den moderne omnikanalkunden kartlagd

De teknikdrivna konsumenterna leder utvecklingen framåt och tar kontroll med sina smartphones. Och för första gången någonsin görs fler köp online än i fysiska butiker. Det visar en färsk undersökning som kartlägger den moderna omnikanalkunden.

Detaljhandeln steget efter konsumenten

Detaljhandeln steget efter konsumenten

Åtta av tio konsumenter är besvikna på den fysiska handeln. Inom några år handlar man majoriteten online, och 60 procent tror inte att dagens fysiska butiker existerar om tio år. Det visar en ny undersökning.