Den nya detaljhandeln – så ser den ut

Den nya detaljhandeln – så ser den ut

Tjänster och produkter som värnar om konsumentens integritet, virtual reality och det genuina hantverkets återkomst. Här är elva trender som skapar den nya tidens detaljhandel.

6 tunga lärdomar från Retail’s Big Show

6 tunga lärdomar från Retail’s Big Show

Artificiell intelligens, kundförståelse och rekrytering av teknikexperter är heta ämnen just nu. Här är sex tunga lärdomar från årets upplaga av mässan.

Den renodlade e-butikens död

Den renodlade e-butikens död

Butiker som bara har närvaro på nätet kommer att dö ut. Kostnaden för marknadsföring och leveranser tar kål på dem. Vinnaren är den som erbjuder både e-lösningar och fysiska butiker.

Han utmanar Zara och H&M med snabbhet

Han utmanar Zara och H&M med snabbhet

Det Berlinbaserade modeföretaget Lesara satsar nu på en kraftig tillväxt på den skandinaviska marknaden. Grundaren Roman Kirsch tror att snabbhet, pris och kvalitet är avgörande för den som vill bli morgondagens vinnare

Personalisering fortfarande i sin linda

Personalisering är ett av detaljhandelns största buzzwords just nu. Det vill säga att använda data gällande kundernas beteende och preferenser för att kunna leverera individanpassade erbjudande, upplevelser eller budskap. En studie visar att majoriteten av företag ägnar sig åt detta – men bara på den mest basala nivån.

Nu gör modevärlden entré i Apple TV

Nu gör modevärlden entré i Apple TV

Burberry blev först ut med att sända en modevisning live via tjänsten. Det var varumärkets show i Kensington Gardens i London som kunde ses live, och nu finns dessutom en mängd kompletterande innehåll tillgängligt.

Kraftiga ökningar under 2015 års e-jul

Förra året blev ett framgångsrikt år sett ur e-handelns perspektiv. På CupoNation, som jobbar med rabatter och erbjudanden online, har man nu summerat julhandeln. Den pekar på kraftiga ökningar för den svenska e-marknaden.

Framtidens detaljhandel bygger på nätverk

Framtidens detaljhandel bygger på nätverk

Detaljhandelns traditionella värdekedjor klarar inte av att möta framtidens behov. I en ny rapport uppmanar man detaljhandeln att se på processen som ett konsumentdrivet nätverk snarare än en linjär kedja.

Detaljhandelns tyngsta trender 2016

Detaljhandelns tyngsta trender 2016

Mobilen fortsätter att leda kunden fram till köp. Bekvämligheten börjar på allvar konkurrera med priset. Och jakten på djup kunskap om konsumenten ställer nya krav på morgondagens rekryteringar. Här är 10 heta trender som kommer sätta tonen i detaljhandeln under 2016.

Här är Icas prioriteringar inför 2016

Här är Icas prioriteringar inför 2016

Det som ligger på de stora aktörernas bord är ofta en bra värdemätare på hur branschen ser på morgondagens utmaningar. Ica Gruppen har nu offentliggjort sina prioriteringar inför 2016.