Detaljhandelns dolda trender

Detaljhandelns dolda trender

Digitaliseringen är motorn bakom de största förändringarna inom detaljhandeln. Men lite mer obemärkt, i dess kölvatten, pågår en rad mindre subtrender. Här är åtta rörelser som skapar den nya dynamiska detaljhandeln.

Stärkt varumärke med corporate fashion

Stärkt varumärke med corporate fashion

Nu växer företeelsen corporate fashion sig allt starkare. Svenska modeföretaget Aux finns bland dem som nu sätter fokus på företags visuella framtoning i form av personalkläder med modekänsla.

Dagligvarukedja söker hundratals IT-experter

Dagligvarukedja söker hundratals IT-experter

Dragkampen om IT-talangerna är nu i full gång inom detaljhandeln. Den brittiska dagligvarukedjan Sainsbury's är ett exempel där man intensifierar ansträngningarna för att locka till sig de bästa talangerna.

Athleisure årets hetaste sporttrend

Athleisure årets hetaste sporttrend

Sportkedjan JD Sports går som tåget just nu. Anledningen sägs vara att man dominerar segmentet sportkläder för kvinnor. Athleisure är hetare än någonsin.

Zero packaging närmar sig Sverige

Zero packaging närmar sig Sverige

Företeelsen zero packaging närmar sig våra breddgrader allt mer. I Oslo erbjuder Mølleren Sylvia sina kunder att fylla på varorna i medtagna kärl, och i sommar öppnar LØS Market i Köpenhamn med samma koncept.

Den digitala matkunden kartlagd

Den digitala matkunden kartlagd

En ny konsumentundersökning från Accenture visar att svenskar shoppar allt mer livsmedel online. Undersökningen visar också överraskande nog på en tveksamhet inför personaliserade erbjudanden.

Ikea lanserar tjänst för Virtual Reality

Ikea lanserar tjänst för Virtual Reality

Virtual Reality är tveklöst ett av årets största buzzwords inom retail. Nu lanserar Ikea sin satsning på VR som ger kunden en l inredningsupplevelse i 3D i sitt eget hem.

It’s the end of retail – som vi känner den

It’s the end of retail – som vi känner den

E-handeln förändrar detaljhandeln och dess ekonomiska modell för alltid, den nuvarande logiken har överlevt sig själv. Detaljistledet måste som en konsekvens av detta snarast pånyttfödas.

Så får Instagram fart på köpbesluten

Så får Instagram fart på köpbesluten

Instagrameffekten sveper över branschen. Kanalen har visat sig vara en källa till inspiration för såväl kunder som företag inom detaljhandeln.

Butiker med självbetjäning dödsdömda

Butiker med självbetjäning dödsdömda

Självbetjäningsbutiker, som vi känner till dem, är döende. I takt med att e-butikernas sortiment ökar minskar anledningarna att besöka en fysisk butik med självbetjäning. Endast mervärde i form av upplevelser och kunskap kan rädda dem.