De kommande åren kommer företag inom detaljhandeln effektivisera verksamheten via digitalisering och artificiell intelligens. Det menar man på Missguided som redan har kommit en bra bit på väg.
För att stärka sin expertis inom området artificiell intelligens har Tieto rekryterat experten Christian Guttmann som globalt ansvarig för AI.
Nu testar modekedjan Zara ett nytt system för självbetjäning gällande utlämning av varor köpta online. Den automatiska anläggningen kan hantera tusentals paket och baseras på självlärande teknik.
Hållbarhet flyttas från marknadsinitiativ till företagets kärna. Kedjor agerar som startups. AI suddar ut gränser. Framtidens detaljhandel blir synlig i dessa tio trender inom modevärlden 2018.
Många av dagens jobb skulle kunna utföras bättre av en artificiell intelligens enligt svenska folket. Bland dessa finns kassaarbetet i butiker.
Amerikanska 7‑Eleven har lanserat en plattform för automatisk chat. "Dagens teknikvana konsumenter förväntar sig att varumärken är ständigt tillgängliga".
Från en basal anpassning för den enskilda individen går nu detaljhandeln in i en ny fas. Med extrem personalisering kan kedjor skaffa sig stora konkurrensfördelar genom intelligent automation.
Framtidens retail bygger mer på algoritmer än på magkänsla. Samtidigt ställs det högre krav på shoppingupplevelsen än någonsin tidigare. Här är fem tekniktrender som ska lösa den ekvationen.
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut.
Det finns stora mängder kunskap om stil och passform inom företaget. När nu Levi's storsatsar på e-handel vill man dela med sig av detta. Man gör det via en chatbot som ger personaliserade upplevelser.