Ikeas materbjudande har hamnat mycket i fokus den senaste tiden. Enligt uppgifter i europeiska medier testar Ikea just nu hemkörning av mat.
Sabis rekryterar två nya driftchefer, Tobias Gustavsson och Sofie Träff. Detta med inriktning på sin verksamhet inom Food & Beverage.
Whiskytillverkaren Mackmyra lanserar en webbshop för internationella kunder. I butiken finns möjligheten att förbeställa världens första whisky skapad med AI.
Plantagen och Saluhallen gör Kungstorget mitt i centrala Göteborg till en tillfällig park. Här vill man sprida inspiration och kunskap i ett levande event.
Coop har gett Retired Hen uppdraget att skapa nya livsmedel av matsvinn. Bakom Retired Hen finns bla a kocken Paul Svensson.
Jordbruksverket utlyser åtta miljoner kronor till kompetensutveckling för korta livsmedelskedjor och lokala marknader.
Bergendahls Food vill komma närmare kunderna i stadskärnorna och lanserar ett koncept med mindre butiker. En matbutik med utbudet av en stormarknad, men med större tillgänglighet och kringtjänster.
Med start i den nyligen ombyggda butiken vill Hemköp möta den ökande efterfrågan på färdiga måltider. Nu ska konceptet testas i fler butiker.
Företaget ska rulla ut ett stort antal caféer de kommande åren. På sex år räknar man med att öppna 2 000 enheter på ett flertal marknader.
Stenungstorg Centrum i Stenungsund stärker utbudet av mat och dryck med två nya matkoncept som öppnar under april. Man siktar på tio procent Food & beverage.