Ikea rankas högst i Svensk Hållbarhetsranking – Sveriges mest omfattande studie om hållbara varumärken. Studien mäter hur den svenska allmänheten ser på 200 företag utifrån hållbarhet, samhällsansvar, öppenhet och långsiktighet.
Ledande personer inom såväl Google som Alibaba anser att pure players tid är förbi. Nu är det dags för en av de största onlinefundamentalisterna att krypa till korset. Hållbarhetskonceptet öppnar nu fysiska butiker.
Jakobsbergs Centrum blir det största köpcentrumet i Sverige som konverterar från fjärrvärme till en heltäckande anläggning för geoenergi. Energibesparingarna väntas bli stora.
Under 2017 har Ica firat sitt 100-årsjubileum under vinjetten ”Ica 100 år och framåt”. En viktig del har varit Ica-butikernas firande med ett lokalt samhällsengagemang i fokus.
Sopköket har som huvudmål att minska matsvinnet. Nu har Atrium Ljungberg gett Sopköket möjligheten att öppna sin allra första restaurang i Söderhallarna.
KappAhl har tillsammans med Ekoligens tagit fram galgar producerade av återvunnet papper. Nu används de för kedjans hållbara kollektion Limited Edition.
Nu lanserar fastighetsbolaget Atrium Ljungberg sitt välkomstprogram i Uppsala. Det är en modell för ökad integration som innehåller mer än bara bostäder.
Axfoodkoncernen, där bland annat Hemköp och Willys ingår, vill minska användandet av plastpåsar. Nu lutar företaget helt att använda fruktpåsar av fossil plast. "Vi hoppas andra följer efter".
Med innovation och hållbarhet i fokus skapar Lidl Sverige just nu den nya tidens lågpriskedja. Under 2018 tar man ännu ett steg – då inleds tester med självkörande eldrivna lastbilar.
Genom att utnyttja kompetens inom klassiska svenska industrier kan trä förädlas till närodlad textil. Projektet syftar till att skapa ett cirkulärt flöde genom nya tekniker.