Mode med vulkaner och kokosnötter

  LÄSTID: 1 MINUT

Banana Republic har tagit fram chinos med naturliga – men aningen oväntade – material. Eller vad sägs om skal från kokosnötter och sand från vulkaner.

Varumärket har tagit hjälp av forskare som har material för extremsporter i sitt fokus. Det är resultat av detta som man applicerar i ready-to-wear för män. Under 2017 med Rapid Movement Chino, och nu med Core Temp Chino. Som namnet antyder har byxan en teknik som reglerar temperaturen inbyggt i materialet.

– Den aktiva partikeln kommer från vulkanisk sand och dessutom använder vi material från kokosnötsskal som absorberar värme, säger Jane Ibarra, Senior Director, Fabric Research and Development, Banana Republic.

Här kan du läsa mer om Core Temp Chino.

Foto: Banana Republic.


Läs även: Hållbart mode med 15 innovationer



Banana Republic 2


KappAhl utser ny tillförordnad VD

KappAhl utser ny tillförordnad VD

  Personer 301 Mode 370 Karriär 294
Styrelsen i KappAhl har utsett Peter Andersson till tillförordnad verkställande direktör fram till dess att nya koncernchefen och VD tillträder under våren. 
Ljudupplevelser i Bose nya flaggskepp

Ljudupplevelser i Bose nya flaggskepp

  Kundupplevelser 307 Nya butiker 1167 Internationellt 1302 Design 318
Här placeras kunden mitt i ljudupplevelsen. Bose lanserar ett nytt butikskoncept som ska rullas ut globalt. Följ med in i det första flaggskeppet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Köpcentrum satsar på delningsekonomin

Köpcentrum satsar på delningsekonomin

  Köpcentrum 650 Ny teknik 489 Pro 4470 Hållbarhet 214
Det är ett av de senaste årens hetaste buzzwords. För köpcentrumet har delningsekonomin blivit en stor succé – i form av lånesläp.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mer värme och detaljrikedom i Kista Galleria

Mer värme och detaljrikedom i Kista Galleria

  Design 318 Köpcentrum 650 Pro 4470
Gallerian ska förvandlas till ett välkomnande och trivsamt stadsdelscentrum för människor som bor och arbetar i området. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Caliroots nya flaggskepp

Här är Caliroots nya flaggskepp

  Pro 4470 Omnichannel 323 Design 318 Nya butiker 1167
Nu har Caliroots öppnat sin nya flaggskeppsbutik i centrala Stockholm. Ambitionen är att den ska fungera som en länk mellan online och offline.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Satsning på minskat matsvinn hos Lidl

Satsning på minskat matsvinn hos Lidl

  Pro 4470 Hållbarhet 214 Nyheter 3672
För att ta ytterligare ansvar och öka takten för minskat matsvinn lanserar Lidl Sverige konceptet "Ta vara på".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Konsumenten vill ha transparent hållbarhet

Konsumenten vill ha transparent hållbarhet

  Undersökningar 412 Mode 370 Konsumentbeteende 310 Pro 4470
För många konsumenter är hållbarhet viktigt när man shoppar mode. En ny studie visar vad man prioriterar mest i samband med köpbeslutet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Elisabeth blir KappAhls nya VD

Elisabeth blir KappAhls nya VD

  Nyheter 3672 Personer 301 Mode 370
Elisabeth Peregi har utsetts till ny verkställande direktör och koncernchef för KappAhl. 
En fest tillägnad kunderna

En fest tillägnad kunderna

  Pro 4470 Kundupplevelser 307 Mode 370 Varumärken 265
Modeaktören har gjort sig kända för storslagna influencerevent. Nu lanserar man ett nytt koncept, en fest som är tillägnad företagets kunder.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Forskning bakom hållbart modeprojekt

Forskning bakom hållbart modeprojekt

  Hållbarhet 214 Mode 370 Produktutveckling 302 Pro 4470
Nu öppnar en utställning där gränserna för "fast" och "slow" fashion utmanas med nya koncept för hållbar design. Bakom projektet ligger två års forskning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Apples flaggskepp liknar en paradvåning

Apples flaggskepp liknar en paradvåning

  Pro 4470 Nya butiker 1167 Design 318 Visual Merchandising 164
Apple är kända för sina spektakulära butiker i storslagna lokaler. Det senaste flaggskeppet påminner om en paradvåning från svunna tider. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Outlets vässar kundupplevelsen

Outlets vässar kundupplevelsen

  Mode 370 Destinationer 151 Pro 4470 Köpcentrum 650
Via Outlets har offentliggjort en större satsning på renovering och utbyggnad av sin verksamhet. Satsningen omfattar tre anläggningar varav en är svensk.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Modebranschen möts i The Fashion Room

Modebranschen möts i The Fashion Room

  Produktutveckling 302 Pro 4470 Mode 370
Skräddarsytt för modevärldens behov. Hotellets koncept är särskilt utvecklat för modebranschens behov av att kunna visa upp kollektioner. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lindex rekryterar Annelie som ny CFO

Lindex rekryterar Annelie som ny CFO

  Mode 370 Karriär 294 Personer 301 Nyheter 3672
Annelie Forsberg har utsetts till ny CFO för Lindex och som medlem i koncernledningen. 
Varumärke lanserar digital 3D-kollektion

Varumärke lanserar digital 3D-kollektion

  Trender 442 Mode 370 Design 318 Pro 4470
Varumärket lanserar en kollektion som endast existerar digitalt. Den medför ett nytt sätt att uttrycka sin modekreativitet utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nelly rekryterar inköpschef från Kappahl

Nelly rekryterar inköpschef från Kappahl

  Karriär 294 Mode 370
Nelly förstärker sin ledningsgrupp med Maria Segergren som har rekryterats som inköpschef.
Starka kvinnor inspiration för e-couture

Starka kvinnor inspiration för e-couture

  Nyheter 3672 E-handel 926 Varumärken 265 Mode 370
E-varumärket lanserar samarbete med en couturedesigner. Klänningarna symboliserar och har namngetts efter starka, självständiga kvinnor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

  Köpcentrum 650 Butikskoncept 796 Pro 4470 E-handel 926
Det svenska varumärket har öppnat en pop up i Londons just nu hetaste område. Här visar man sina produkter, men man bjuder också in Londonborna till olika events.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Monki ställer frågor om sociala medier

Monki ställer frågor om sociala medier

  Retailtrender 53 Mode 370 Sociala medier 100 Nyheter 3672
Syftet är att skapa medvetenhet kring effekterna kring medierna, både positiva och negativa.
Se bilderna från Londons nya destination

Se bilderna från Londons nya destination

  Köpcentrum 650 Destinationer 151 Design 318 Handelsplatser 142
Bilder! London har fått en ny måstedestination för alla som är intresserade av stadsutveckling, retail, köpcentrum och det urbana livet i största allmänhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!