Mode med vulkaner och kokosnötter

  LÄSTID: 1 MINUT

Banana Republic har tagit fram chinos med naturliga – men aningen oväntade – material. Eller vad sägs om skal från kokosnötter och sand från vulkaner.

Varumärket har tagit hjälp av forskare som har material för extremsporter i sitt fokus. Det är resultat av detta som man applicerar i ready-to-wear för män. Under 2017 med Rapid Movement Chino, och nu med Core Temp Chino. Som namnet antyder har byxan en teknik som reglerar temperaturen inbyggt i materialet.

– Den aktiva partikeln kommer från vulkanisk sand och dessutom använder vi material från kokosnötsskal som absorberar värme, säger Jane Ibarra, Senior Director, Fabric Research and Development, Banana Republic.

Här kan du läsa mer om Core Temp Chino.

Foto: Banana Republic.


Läs även: Hållbart mode med 15 innovationer



Banana Republic 2


Clas Ohlson bidrar till bättre fritid

Clas Ohlson bidrar till bättre fritid

  Pro 4283 Hållbarhet 193 Nyheter 3521 Kundupplevelser 268
Nu lanserar Clas Ohlson ett nytt koncept med syfte att erbjuda roliga och kreativa aktiviteter för barn. Kedjan vill bidra till att förenkla och förbättra familjers fritid.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Odd Molly laddar för expansion

Odd Molly laddar för expansion

  Mode 332 Nyheter 3521 Internationellt 1247 Pro 4283
Modevarumärket Odd Molly siktar nu på en expansion på den nordamerikanska marknaden. Man gör det med en satsning på fristående butiker och närvaro i varuhus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Camilla Thulin har öppnat e-butik

Camilla Thulin har öppnat e-butik

  Nyheter 3521 Nya butiker 1111 Retailtrender 37 E-handel 861
”Mitt mål är att alla kvinnor ska känna sig starka och vackra oavsett ålder eller storlek”. Orden kommer från designer Camilla Thulin som nu öppnat egen webbshop.
Uniqlo hyllar Stockholms funktionalism

Uniqlo hyllar Stockholms funktionalism

  Nyheter 3521 Mode 332 Personer 246 Varumärken 253
Uniqlo lyfter fram sju personligheter som i sin tur sätter ljus på sina favoritplatser i Stockholm. Med den nya kampanjen vill varumärket hylla stadens – och de egna produkternas – funktionalism. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

McDonald’s nya gröna flaggskepp

McDonald’s nya gröna flaggskepp

  Pro 4283 Butikskoncept 743 Internationellt 1247 Design 298
Under gårdagen öppnade McDonald’s ett nytt flaggskepp som inte liknar något man gjort hittills. Här tas kundupplevelser och energieffektivitet till nya nivåer. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

I dag tillträder Susanne som Lindex VD

I dag tillträder Susanne som Lindex VD

  Mode 332 Nyheter 3521 Karriär 248 Personer 246
Susanne Ehnbåge, som i januari utsågs till ny verkställande direktör för Lindex, tillträder i dag i rollen för modeföretaget. "Lindex resa har gjort ett starkt intryck på mig."
Benefit går till sjöss med Viking Line

Benefit går till sjöss med Viking Line

  Butikskoncept 743 Retailtrender 37 Nyheter 3521
Benefit Cosmetics är ett globalt makeupvarumärke baserat i San Francisco. Nu utvecklar Viking Line sitt ombordsortiment genom att lansera produkterna och en "brow bar".
Abercrombie i samarbete med hotell

Abercrombie i samarbete med hotell

  Pro 4283 Mode 332 Internationellt 1247 Kundupplevelser 268
Från början var de kända för sin nattklubbsmiljö i butikerna som nu har blivit ljusare och mer avskalade. Nu inleder Abercrombie & Fitch ett samarbete med en hotell och nöjesaktör. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lokal konst lyfter kedjans butiker

Lokal konst lyfter kedjans butiker

  Retailtrender 37 Design 298 Visual Merchandising 154 Internationellt 1247
Stora butikslokaler må vara effektiva och rymma ett brett sortiment – men de har en tendens att bli sterila. Hos Loblaws löste man det genom att lyfta in den lokala konstvärlden.
Teckenspråk hos Starbucks

Teckenspråk hos Starbucks

  Retailtrender 37 Butikskoncept 743 Internationellt 1247 Nyheter 3521
Starbucks Signing Store öppnar i Washington, D.C. under oktober. Det blir den första butiken med teckenspråk i USA för kedjan och den är del av ett större initiativ. 
Modebutik med artificiell intelligens

Modebutik med artificiell intelligens

  Mode 332 Kundupplevelser 268 M-handel 140 Ny teknik 451
Smarta speglar, RFID-teknik och rekommendationer för hela outfits. Den här modebutiken skapar bättre kundupplevelser med artificiell intelligens. Snart finns den även i en mobilversion.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Elgiganten samarbetar med Matsmart

Elgiganten samarbetar med Matsmart

  Nyheter 3521 Pro 4283 Hållbarhet 193
Kaffe, te och choklad med kort eller utgånget bäst före-datum riskerade att slängas. Nu inleder Matsmart och Elgiganten ett samarbete som förlänger livet för 22 000 produkter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för Wallins couturekollektion

Premiär för Wallins couturekollektion

  Mode 332 Köpcentrum 604 Pro 4283 Design 298
Den 11 juli lanserar designern Lars Wallin sin första couturekollektion. Han gör det i köpcentrumet i form av en utställning. "Jag har en ambition att ta vidare kollektionen internationellt".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Firar Pride med regnbågsfärg

Firar Pride med regnbågsfärg

  Design 298 Nyheter 3521 Visual Merchandising 154 Retailtrender 37
Ofta är det också de små detaljerna som blir pricken över i:et. Clarks firar #Pride2018 i sin butik på Regent Street i London med regnbågstema. 
Netto rekryterar hållbarhetschef

Netto rekryterar hållbarhetschef

  Hållbarhet 193 Nyheter 3521 Personer 246 Karriär 248
Netto fortsätter att rekrytera, nu är det kvalitet och hållbarhet som hamnar i fokus. Thomas Remgard tillträder tjänsten kvalitets- och hållbarhetschef på Netto Sverige.
Apple har öppnat en oas i Macau

Apple har öppnat en oas i Macau

  Pro 4283 Visual Merchandising 154 Nya butiker 1111 Internationellt 1247
Storstaden rusar på utanför nyöppnade Apple Cotai Central i Macau. Här vill man erbjuda ett lugnt komplement till den livliga miljön utanför.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nyttig mat gör svensken gladare

Nyttig mat gör svensken gladare

  Konsumentbeteende 291 Pro 4283 Undersökningar 386 Hållbarhet 193
Mat som är bra för både kropp och miljö gör svensken gladare. Det visar en ny attitydundersökning som Axfood gjort bland svenska konsumenter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Federer blir Uniqlos ambassadör

Federer blir Uniqlos ambassadör

  Nyheter 3521 Varumärken 253 Retailtrender 37 Mode 332
Uniqlo öppnar inom kort i Sverige, närmare bestämt den 24 augusti. Nu står det klart att varumärket skaffat sig en ny ambassadör. Tennisspelaren Roger Federer blir Global Brand Ambassador.
Sneakers Corner poppar upp i Båstad

Sneakers Corner poppar upp i Båstad

  Nya butiker 1111 Mode 332 Pro 4283 Pop up 141
Man vill tillföra mode och skor i Båstad under semesterveckorna. Med en pop up-butik för konceptet Sneakers Corner ska man skapa ett levande forum för inspiration, produktkännedom och umgänge. Se butiken här.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Spektakulär F&B  i nytt köpcentrum

Spektakulär F&B i nytt köpcentrum

  Design 298 Internationellt 1247 Köpcentrum 604 Pro 4283
Det nya köpcentrumet mixar boende med shopping och upplevelser. Man utlovar dessutom ett mixat food & beverage-erbjudande i en spektakulär miljö.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!