Ett helt nytt dagligvarukoncept ska erbjuda ett bekvämt och hälsosamt alternativ i citykärnan. Här ligger fokus på naturliga, nyttiga och hållbara dagligvaror. Bakom satsningen ligger stadens mest förmögna person.
Med Facebook som plattform lanseras nu ett nytt nätbaserat koncept för miljömedvetna konsumenter. Man gör det möjligt för producenter och konsumenter att göra affärer helt utan mellanhänder.
Mat som annars skulle slängas säljs nu i en lagerlokal. Kunden betalar vad man vill och kan. Succén var omedelbar för landets första Waste Supermarket.
Atrium Ljungberg vinner pris för sitt arbete med hållbarhet i stadsdelen Gränbystaden i Uppsala. Priset delades ut av organisationen Sweden Green Building Council under galan Sweden Green Building Council Awards på tisdagskvällen.
"Närmast handlar det om vårt stora lager i Jordbro där vi planerar en anläggning som kan producera 100 000 kilowattimmar per år", säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Nordisk Miljömärkning har skärpt sina krav för dagligvaruhandeln i Norden. City Gross är enligt ett pressmeddelande först med att ha både logistiken och butikerna godkända.