Stayhard satsar på kuraterad vintage

Stayhard satsar på kuraterad vintage

I ett nytt initiativ att erbjuda sina kunder relevant mode gör Stayhard.se nu en satsning på second hand. Inriktningen är handplockat ”här och nu”-mode.

Tre av fyra vill minska mängden förpackningar

Tre av fyra vill minska mängden förpackningar

Kunden vill handla förpackningsfritt! Dagligvarukedjan testar en ny lösning som skapar nya vanor – och säljer mer än packat. Här är fem insikter från testet.

Modekedjor i nytt samarbete med ThredUp

Modekedjor i nytt samarbete med ThredUp

Modekoncernen har med sina kedjor inlett ett samarbete med ThredUp. Den digitala plattformen är inriktad på återförsäljning av använda plagg.

Ingka Centres förnyar klassisk park

Ingka Centres förnyar klassisk park

Ingka Centres ska förnya en klassisk park i staden. ”Vi ska vitalisera den genom att utöka den samt införa nya hållbara funktioner och miljövänliga lösningar.”

All engångsplast borta från Lidls butiker

All engångsplast borta från Lidls butiker

”Nu är engångsplasten borta, en gång för alla”. Under 2019 fasades all engångsplast ut i Lidls butiker, en besparing på drygt fem ton plast per år.

Änglamark Sveriges grönaste varumärke

Änglamark Sveriges grönaste varumärke

Coops Änglamark är Sveriges grönaste varumärke. Detta enligt en färsk ranking som genomförts årligen sedan 2008.

Lidls butik dubbelt hållbarhetscertifierad

Lidls butik dubbelt hållbarhetscertifierad

Lidls klimatneutrala butik blir först ut att certifieras med nya versionen av BREEAM-SE.

Bra respons på second hand i köpcentrum

Bra respons på second hand i köpcentrum

Inslagen av återvinning och second hand blir fler inom retail. Röda Korset berättar om sina erfarenheter av att öppna butik i ett köpcentrum.

Hållbart provrum flyttar in runt hörnet

Hållbart provrum flyttar in runt hörnet

Med hjälp av lokala provrum i kundens egna kvarter vill man förbättra servicen för nätshoppare – samtidigt som man skonar miljön.

Nya riktlinjer för veganska modeprodukter

Nya riktlinjer för veganska modeprodukter

Riktlinjerna är ett sätt att försäkra sig om att produkter som sägs vara 100 procent veganska verkligen saknar animaliska ingredienser.