Varuhuskedjan rustar för framtiden. Man gör det genom att minska ytan i nästan hälften av sina fysiska butiker. Själva uttrycker man det som att kedjan "gör dem operativt mindre genom att balansera sortiment och justering av exponeringar".
Det är fem våningar högt och det fysiska köpcentrumet är en del av satsningen på New Retail. Via en kombination av ny teknik, big data och fysiska butiker bygger man nu framtidens köpcentrum.
Den svenska e-handelsmarknaden fortsätter att öka. I år omsätts totalt 109,5 miljarder kronor, en ökning med nio procent jämfört med föregående år. Trenden är att svenskarna handlar allt mer på nätet och allt fler olika typer av varor och tjänster.
Var femte matkasse som bärs hem hamnar i soporna. Nu inleder Nestlé och Matsmart ett samarbete för att minska matsvinnet.
Galleriques är en marknadsplats online för ny design som förenar formgivare och designentusiaster. Helgen 16–17 september arrangerar företaget en designmarknad i Stockholm.
Nu öppnar en helt ny plattform för möte mellan den fysiska kunden och den virtuella produkten. Det är i-ShopMall, som Handelstrender berättat om tidigare, som nu slår upp sina portar i Skärholmen Centrum.
Man skulle kunna tro att det är Facebook, Snapchat eller Instagram som toppar listan över millennials favoritappar. Men i åldern 18–34 är det Amazon man använder allra mest.
Det finns stora mängder kunskap om stil och passform inom företaget. När nu Levi's storsatsar på e-handel vill man dela med sig av detta. Man gör det via en chatbot som ger personaliserade upplevelser.
När Zalando arrangerar Bread & Butter räknar man med cirka 30 000 besökare. Men räckvidden är långt mycket större än så tack vare sociala medier och inbjudna influencers.
Under tre dagar fylldes några kvarter i Berlin av människor som älskar mode, musik och mat. Zalando har tagit sig an en mission – att demokratisera modet.