Hösten 2017 öppnar Chanel sitt nya koncept Chanel Beauty Store i Hufvudstadens fastigheter i Göteborg och Stockholm. I Göteborg på Fredsgatan 2 i Fredstan och i Stockholm på Mäster Samuelsgatan 3 i Bibliotekstan.
Vasakronan fortsätter att arbeta aktivt för att utveckla området kring Södra Förstadsgatan i Malmö. Ambitionen är att skapa ett av stadens mest genuina stråk inspirerat av det lokala och det småskaliga.
Soda Nation säljer alkoholfri och mikrobrygd dryck. Med hundratals olika läsk från jordens alla hörn öppnar konceptet nu butik i Hornstull.
Inredningskedjan Lagerhaus flyttar till ett nytt läge Jönköping. Den 23 november öppnar dörrarna till en helt ny butik på Östra Storgatan.
I dag öppnar Roy Fares och Mattias Ljungberg cafékoncept MR Cake på Östermalm i Stockholm. Konceptet utlovar en fikaupplevelse utöver det vanliga med industriell hemmakänsla.
Atrium Ljungberg har tecknat avtal med Stockholms stad om en tidig markreservation vid Slussen i Stockholm. En ny mötesplats ska skapas.
Galleriques är en marknadsplats online för ny design som förenar formgivare och designentusiaster. Helgen 16–17 september arrangerar företaget en designmarknad i Stockholm.
Designvarumärket öppnar en pop up i centrala Stockholm. Ägarna är måna om att företaget blir en del av kundernas vardag – därför väljer man också att flytta in i butiken.
Ett avtal om utveckling av Globen Shopping har nu tecknats. Nu ska en urban stadsdel växa fram där man ska erbjuda en mix av kedjor, lokala butiker, vardagsnära tjänster, uppgraderade restauranger och caféer.
Den positiva trenden håller i sig. Omsättningen fortsatte att öka i Sveriges stadskärnor under förra året. Dessutom blev antalet verksamheter och butiker allt fler. Men det finns en stor skillnad i tillväxt mellan städerna. Det visar rapporten Cityklimatet.