En levande stadsbild skapar tilltro

 

Stadsbilden påverkar hur mycket människor samtalar och den tilltro som det i sin tur leder till. Det visar Happy Citys ”Vilsna turisten-test.”

Marten Sims leder Happy Citys verksamhet i Europa. Under Sweden Urban Arena berättade han om kopplingen mellan stadsdesign och lycka.

Omgivningen påverkar miljön

En av de detaljer han delade med sig av var ”Den vilsne turisten-testet”. Med en karta i handen ställde sig medarbetare ute i stadsmiljön. De fick en regel: Du ska inte be någon om hjälp. I stället uppmanades man att vänta tills någon erbjöd dem hjälp.

Det visade sig att omgivningen hade stor påverkan på hur människor agerar. I delar av staden där det fanns få detaljer och möjligheter att sitta, inga dörrar att öppna etc. visade det sig att man interagerade mindre med varandra.

En av tio stanande

Där det å andra sidan fanns mer att välja på och mer att upptäcka var man mer benägen att prata med varandra. En av tio stannade för att hjälpa till med vägbeskrivningar. I den mer sterila miljön stannade bara två av hundra.

– Det visade sig också att man var avsevärt mer villiga att ta fram mobilen för att hjälpa till. Även nästa nivå, att låna ut mobilen för att personen skulle kunna ringa på den var vanligare i den mindre enformiga miljön, konstaterade Martin Sims.

Skapar en känsla av lycka

Exemplet visar, enligt Sims, hur vi påverkas av att vara sociala med varandra. När vi umgås genom samtal och ögonkontakt ökar tilltron och välmåendet.

– Undersökningar visar att ögonkontakt och möten på till exempel en marknad kan ge samma lyckokänsla som när man umgås med familj och vänner.

Leder till fler affärer

En tilltro som också är bra för ekonomi, fler är villiga att samarbeta och göra affärer. Att ha en levande stadsbild som uppmanar till umgänge och upplevelser bidrar starkt till detta menar man på Happy City.

Skaffa access till mer kunskap!

Bli medlem, logga in eller ange värdekod så kan du läsa denna artikel! Välkommen till Handelstrender!


Generation Z vill e-handla hållbart 

Generation Z vill e-handla hållbart 

  E-handel 973 Pro 4637 Nyheter 3838 Detaljhandel 189
En ny undersökning visar att hållbara leveranser smäller högt bland unga millennials och generation Z. Men resultatet visar också att mycket ännu är ogjort.
Ingka Centres tar strategiskt steg in i staden

Ingka Centres tar strategiskt steg in i staden

  Detaljhandel 189 Måsteläsning 308 Cityhandel 292 Pro 4637
Med en ny global försäljningschef siktar nu Ingka Centres på citylägen. Miljardbelopp investeras i centralt belägna och digitalt uppgraderade köpcentrum.
Detta vill kunden ha i framtidens butik

Detta vill kunden ha i framtidens butik

  Butikskoncept 852 Detaljhandel 189 Konsumentbeteende 327 Måsteläsning 308
Framtidens butik är uppkopplad och har andra funktioner än den traditionella. Kedjan vet nu, efter att tre testbutiker öppnats, vad kunden verkligen vill ha.
Mobilanvändning i butik ökar försäljningen

Mobilanvändning i butik ökar försäljningen

  Omnichannel 339 Ny teknik 512 Pro 4637 Nyheter 3838
När kunden använder mobilen i butiken ökar försäljningen markant. Det visar en ny doktorsavhandling som kartlägger effekterna av att använda ny teknik i butiksmiljön.
Nu öppnas porten till Urban Escape

Nu öppnas porten till Urban Escape

  Destinationer 161 Handelsplatser 156 Cityhandel 292 Köpcentrum 697
Urban Escapes nya hus i korsningen Regeringsgatan/Hamngatan fylls av hyresgäster. Huset har utgjort det största arbetet i omvandlingen av kvarteret.
Dra nytta av butikens unika styrkor

Dra nytta av butikens unika styrkor

  Kundupplevelser 345 Omnichannel 339 Pro 4637 Måsteläsning 308
Instant gratification och oslagbar bekvämlighet. Den fysiska butiken har egenskaper som stärker dess ställning hos konsumenten. Här är tre sätt att använda dem.
Öppnar pop up med inriktning på e-handel

Öppnar pop up med inriktning på e-handel

  Omnichannel 339 Butikskoncept 852 Cityhandel 292 Nya butiker 1234
E-handeln skapar nya möjligheter även för den fysiska handeln. Familjeföretaget hittar nya kunder via etableringar av pop up-butiker.
Whole Foods öppnar nytt koncept

Whole Foods öppnar nytt koncept

  Pro 4637 Cityhandel 292 Nyheter 3838 Nya butiker 1234
Amerikanska dagligvarukedjan har öppnat ett nytt koncept. Här vlll man nå en målgrupp som bara har tid för ett snabbt stopp.
De kan bli Årets stadskärna 2019

De kan bli Årets stadskärna 2019

  Nyheter 3838 Destinationer 161 Cityhandel 292
För 25:e året i rad utser Svenska Stadskärnor Årets Stadskärna. Nu står det klart att årets startfält består av Karlskrona, Åmål och Östersund.
Följ med in i prisade Forum Gdansk

Följ med in i prisade Forum Gdansk

  Pro 4637 Måsteläsning 308 Cityhandel 292 Internationellt 1364
Platsen har en historisk koppling till handel. Det nya köpcentrumet som skapats är en integrerad del av stadsbilden och det är präglat av den lokala kulturen. Följ med in i Forum Gdansk.
Detta vill kunden se på produktsidan

Detta vill kunden se på produktsidan

  Undersökningar 439 Detaljhandel 189 M-handel 147 Pro 4637
Kundens förväntningar på onlineupplevelsen förändra snabbt. Man vill se fler bilder och filmer och få snabba svar på sina frågor – direkt på produktsidan.
Lågpriskedjan testar nytt citykoncept

Lågpriskedjan testar nytt citykoncept

  Cityhandel 292 Nya butiker 1234 Butikskoncept 852 Detaljhandel 189
Lågpriskedjan har öppnat ett nytt cityformat. Erbjudandet är utformat för att passa storstadskunder utan bil.
Pop up-truck inspirerad av 80-talet

Pop up-truck inspirerad av 80-talet

  Pop up 158 Nyheter 3838 Nya butiker 1234 Detaljhandel 189
I samband med lanseringen den nya kollektionen placerade kedjan nyligen en pop up-truck på Norrmalmstorg i Stockholm. Den lastade man sedan full med 80-talskänsla.
Här får kunden bäst mottagande

Här får kunden bäst mottagande

  Internationellt 1364 Undersökningar 439 Detaljhandel 189 Konsumentbeteende 327
Svensk retail har blivit bättre på merförsäljning och att hälsa på sina kunder. Det visar en internationell studie. Men bäst mottagande får man i ett annat land.
De kan bli årets Centrumutvecklare 2019

De kan bli årets Centrumutvecklare 2019

  Cityhandel 292 Nyheter 3838 Karriär 344
Nu är det klart vilka de tre finalisterna är till utmärkelsen Årets Centrumutvecklare 2019: Hanna Candell från Helsingborg, Jimmy Ekborg från Osby och Sanna Westerberg från Halmstad.
Ikeas nya destination på Manhattan

Ikeas nya destination på Manhattan

  Cityhandel 292 Butikskoncept 852 Internationellt 1364 Detaljhandel 189
Ikea öppnar den 15 april sin första butik med cityläge i USA. Ambitionen är att bli en bekväm destination för heminredning.
Framtidstron stiger i butik och online

Framtidstron stiger i butik och online

  E-handel 973 Detaljhandel 189 Undersökningar 439 Nyheter 3838
Framtidstron stiger bland både butiker och e-handlare. Störst är ökningen inom e-handeln där starka förväntningar på den framtida försäljningen drar upp siffrorna.
Veganskt koncept till Stockholmsverken

Veganskt koncept till Stockholmsverken

  Nyheter 3838 Pro 4637 Cityhandel 292 Köpcentrum 697
Veganska matkonceptet etablerar sin första restaurang i Stockholmsverken. Här ska man lyfta hållbarhetsfrågan och sätta grön mat i strålkastarljuset. Bakom konceptet står en artist och skådespelare.
Hon har kartlagt effekten av omnikanal

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

  Omnichannel 339 Måsteläsning 308 Detaljhandel 189 Konsumentbeteende 327
Effekten av satsningar på omnikanal varierar beroende på sammanhang och fas i köpprocessen. Det visar en ny doktorsavhandling som också kan fungera som en guide till bättre omnieffekt.
Så vill konsumenten använda chatbots

Så vill konsumenten använda chatbots

  Pro 4637 E-handel 973 Detaljhandel 189 Måsteläsning 308
Åtta av tio konsumenter är positiva till automatiska chattar. Det visar en ny undersökning där man också konstaterar att platsbaserade chatbots är ett särskilt intressant område.