En levande stadsbild skapar tilltro

  LÄSTID: 2 MINUTER

Stadsbilden påverkar hur mycket människor samtalar och den tilltro som det i sin tur leder till. Det visar Happy Citys ”Vilsna turisten-test.”

Marten Sims leder Happy Citys verksamhet i Europa. Under Sweden Urban Arena berättade han om kopplingen mellan stadsdesign och lycka.

Omgivningen påverkar miljön

En av de detaljer han delade med sig av var ”Den vilsne turisten-testet”. Med en karta i handen ställde sig medarbetare ute i stadsmiljön. De fick en regel: Du ska inte be någon om hjälp. I stället uppmanades man att vänta tills någon erbjöd dem hjälp.

Det visade sig att omgivningen hade stor påverkan på hur människor agerar. I delar av staden där det fanns få detaljer och möjligheter att sitta, inga dörrar att öppna etc. visade det sig att man interagerade mindre med varandra.

En av tio stanande

Där det å andra sidan fanns mer att välja på och mer att upptäcka var man mer benägen att prata med varandra. En av tio stannade för att hjälpa till med vägbeskrivningar. I den mer sterila miljön stannade bara två av hundra.

– Det visade sig också att man var avsevärt mer villiga att ta fram mobilen för att hjälpa till. Även nästa nivå, att låna ut mobilen för att personen skulle kunna ringa på den var vanligare i den mindre enformiga miljön, konstaterade Martin Sims.

Skapar en känsla av lycka

Exemplet visar, enligt Sims, hur vi påverkas av att vara sociala med varandra. När vi umgås genom samtal och ögonkontakt ökar tilltron och välmåendet.

– Undersökningar visar att ögonkontakt och möten på till exempel en marknad kan ge samma lyckokänsla som när man umgås med familj och vänner.

Leder till fler affärer

En tilltro som också är bra för ekonomi, fler är villiga att samarbeta och göra affärer. Att ha en levande stadsbild som uppmanar till umgänge och upplevelser bidrar starkt till detta menar man på Happy City.





Tre tunga retailtrender – från Kina

Tre tunga retailtrender – från Kina

  Trender 429 Konsumentbeteende 302 Internationellt 1279 Pro 4388
Kina står för en stor del av tillväxten inom den nya tidens konsumtion. En färsk studie pekar på tre distinkta trender i beteendemönstret.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Den svenska e-konsumenten kartlagd

Den svenska e-konsumenten kartlagd

  Undersökningar 401 Pro 4388 Konsumentbeteende 302 E-handel 901
Köpbesluten tas snabbt. Tre av fyra produktrekommendationer är ointressanta. Den svenska e-konsumenten kartläggs i en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

En av fem väljer bort traditionell kassa

En av fem väljer bort traditionell kassa

  Kundupplevelser 290 Pro 4388 Nyheter 3611 Ny teknik 478
När kunden kan sköta skanning och betalning på egen hand med mobilen skapas nya mervärden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Redfellas nya flaggskepp

Här är Redfellas nya flaggskepp

  Cityhandel 258 Nyheter 3611 Nya butiker 1148 Pro 4388
Kedjan fortsätter att satsa på nya etableringar. Det senaste tillskottet har nu invigts och ska fungera som flaggskepp.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

BOPIS – så vill kunden hämta varorna

BOPIS – så vill kunden hämta varorna

  Logistik 119 E-handel 901 Undersökningar 401 Pro 4388
Nu studie visar: det ska det vara så bekvämt som möjligt. Här är kundens favoritkoncept för BOPIS – Buy Online Pickup In Store.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Intresset för traditionella köpcentrum sviktar

Intresset för traditionella köpcentrum sviktar

  Handelsplatser 134 Undersökningar 401 Pro 4388 Köpcentrum 620
Digitalisering, ökad konkurrens och ett förändrat konsumentbeteende gör att intresset för det traditionella köpcentrumet sviktar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sex av tio nordbor e-handlar

Sex av tio nordbor e-handlar

  Konsumentbeteende 302 Pro 4388 Undersökningar 401 Nyheter 3611
Tolv miljoner konsumenter handlar på nätet varje månad. Under första halvåret ökade försäljningen med 11 procent jämfört med samma period i fjol.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Välbefinnande via hållbar stadsutveckling

Välbefinnande via hållbar stadsutveckling

  Cityhandel 258 Pro 4388 Internationellt 1279
Stort ansvar vilar på stadsplanerare att utveckla hållbara offentliga miljöer där man naturligt kan umgås, mötas och röra sig. Det menar man i en ny rapport.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Café och restaurang lyfter stadskärnorna

Café och restaurang lyfter stadskärnorna

  Pro 4388 Undersökningar 401 Konsumentbeteende 302 Cityhandel 258
Utvecklingen inom svenska stadskärnor har kartlagts. Falköping toppar listan över de som ökar sina omsättningar mest. Café- och restaurang är största drivkraften bakom ökningarna i svenska städer. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Snabb ökning för dagligvaror på nätet

Snabb ökning för dagligvaror på nätet

  E-handel 901 Undersökningar 401 Konsumentbeteende 302 Pro 4388
Att köpa dagligvaror och livsmedel på nätet är på stark frammarsch i Sverige. Antalet svenskar som prenumererar på matvaror har ökat dramatiskt under det gångna året.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

WACD – What Amazon Can’t Do

WACD – What Amazon Can’t Do

  Pro 4388 Undersökningar 401 Kundupplevelser 290 E-handel 901
En ny term har dykt upp inom retail. WACD (What Amazon Can't Do) handlar om öppningar där Amazon är som svagast. Här är fyra områden där andra kan frodas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-matbutik öppnar fysiska butiker

E-matbutik öppnar fysiska butiker

  Butikskoncept 775 E-handel 901 Omnichannel 313 Nya butiker 1148
Verksamheten bygger på tre tunga trender – bekvämlighet, lokalt och ekologiskt. Nu utökar e-handlaren dessutom verksamheten med fysiska dagligvarubutiker.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här mixas kultur och detaljhandel

Här mixas kultur och detaljhandel

  Internationellt 1279 Destinationer 144 Köpcentrum 620 Cityhandel 258
Det är det mest ambitiösa projektet hittills. Koncernen öppnar ett nytt centrum som mixar detaljhandel med bland annat konst och underhållning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Därför utökar Ikea köksbutiken

Därför utökar Ikea köksbutiken

  Butikskoncept 775 Cityhandel 258 Nyheter 3611 Pro 4388
Ikea verkar ha hittat ett format som passar storstadsmänniskan. Nu har man beslutat sig för att utöka köksbutiken på Regeringsgatan i Stockholm. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handeln ökar – trögt för ny teknik

E-handeln ökar – trögt för ny teknik

  Ny teknik 478 E-handel 901 Undersökningar 401 Pro 4388
E-barometern för det andra kvartalet 2018 visar – föga överraskande – att försäljningen online fortsatt ökar. Rapporten dyker också ner i ny teknik som röststyrning och AI. Där går utvecklingen trögare. Än så länge, bör nog tilläggas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu blir AR och VR vardagsmat

Nu blir AR och VR vardagsmat

  Undersökningar 401 Ny teknik 478 Trender 429 Pro 4388
En ny rapport visar att många företag redan använder Augmented Reality och Virtual Reality. Men ett ännu bredare genombrott väntar de kommande tre åren – vilket öppnar möjligheter för detaljhandeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna prioriterar bekvämlighet

Kunderna prioriterar bekvämlighet

  Internationellt 1279 Undersökningar 401 Konsumentbeteende 302 Pro 4388
I takt med att gränserna mellan on- och offline suddas ut blir bekvämlighet och valmöjligheter allt viktigare för den uppkopplade konsumenten. Det visar en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Data primär konkurrensfördel i handeln

Data primär konkurrensfördel i handeln

  Pro 4388 Undersökningar 401 Trender 429 Ny teknik 478
Digitaliseringen driver utvecklingen av detaljhandeln och kommer leda till mer intelligenta butiker, mer dynamiska och personifierade erbjudanden, användande av butiksrobotar och AI. Det visar en ny rapport som också pekar på att data blir en avgörande konkurrensfaktor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny rapport: ingen ”retail apocalypse”

Ny rapport: ingen ”retail apocalypse”

  Trender 429 Pro 4388 Måsteläsning 271 Undersökningar 401
Ryktet om den fysiska butikens död är betydligt överdrivet. Det visar en ny rapport som pekar på att vissa kategorier frodas och växer – medan andra kämpar för överlevnad. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

  Ny teknik 478 Undersökningar 401 Pro 4388 Måsteläsning 271
Konsumenterna vill definitivt se mer självbetjäning och teknik i butik. Men detta förutsätter att den fungerar friktionsfritt. Åtta av tio har upplevt motsatsen – och delar med sig av det.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!