Från hybrida kassalösningar och autonoma butiker till nya flaggskepp, destinationssatsningar och tydliga skiften i konsumentbeteenden. Här är våra handplockade internationella detaljhandelsnyheter i snabbformat.
Kedjan kassakoncept ska stödja sociala möten. Satsningen är en del av en större kampanj som ska motverka ofrivillig ensamhet.
Kaufland fortsätter växa i Europa och vässar sitt lågprisformat i stormarknadsstorlek. Tre nya butiker visar hur kedjan utvecklar konceptet och stärker sin position på marknaden.
Från inspiration till köp. En ny funktion gör det möjligt att genomföra köp utan att lämna ChatGPT. Så här fungerar det.
Nu testar kedjan ett nytt system för självbetjäning. Med hjälp av AI hanteras både lösviktsvaror och ålderskontroll.
Båda företagen har eliminerat den manuella kassan. Bara den som fullt ut tror – och satsar – på den nya tidens lösning vågar göra det.
Minskat svinn och färre insatser. Efter en framgångsrik testperiod ska lösningen för självutcheckningen nu rullas ut i kedjan.
En ny studie kartlägger svenska konsumenters betalningar. En majoritet föredrar självbetjäning och utcheckning på egen hand.
Kedjan går mot strömmen. När andra plockar bort sin självbetjäning installerar man i stället tekniken direkt i butikernas provrum.
Dagligvarukedjan uppdaterar sina butiker och förser dem med sitt senaste designkoncept. Här är två exempel.