Under hela oktober kan invånarna i Högdalen skänka bort jackor genom att hänga upp dem på den nya snällväggen.
Brandless säljer vardagsprodukter med ett större syfte. Allt föds ur en community. "Vi börjar alltid med människorna", säger grundaren Tina Sharkey.
Det är ett storslaget projekt som syftar till att få människor att växa. Men inredningen i Googles garage är jordnära, flexibel och lokalt anpassad.
I tider när fysiska butikskedjor kämpar för sin överlevnad utgör snabbväxande Boxlunch ett undantag. Företaget säljer samlarprylar, kläder och prylar – med välgörenhet inbyggd i affärsmodellen.
”The Pink Barbershop” har öppnat i Mood Stockholm. Alla intäkter från salongen går till Cancerfonden och svensk cancerforskning.
Världens Barn firar 20 år och Erikshjälpen är en av de organisationer som får del av insamlingen – och som också bidrar till den. Lördagen den 7 oktober skänker samtliga Erikshjälpen Second Hand-butiker sina dagskassor till kampanjen.
Åhléns har beslutat att stötta initiativet ÖppnaDörren som en del av företagets arbete för hållbarhet, jämlikhet och mångfald. I samband med att företaget börjar ta betalt för sina bärkassar kommer huvuddelen av överskottet att gå till ÖppnaDörrens arbete.
För ett år sedan sjösatte matkedjan Willys en satsning på att minska matsvinnet i butikerna. "Resultatet är över förväntan", säger VD Thomas Evertsson
Upp till 20 miljoner bärkassar med kyl- och frysfunktion ska motverka matsvinn i Kenya.
Åhléns och Stadsmissionen genomför i april en digital kampanj till förmån för Stadsmissionens skyddade boenden för kvinnor som utsatts för våld i nära relationer. För varje produkt man säljer online skänks en likadan vara till boenden.
Alsike kloster och Willysbutiken i Knivsta inleder ett matsamarbete nu på måndag. Tanken är att både minska svinnet och stötta klostrets hjälparbete.
City Gross uppmärksammar Internationella Downs syndromdagen genom att skänka fem kronor för varje tiopack av olikfärgade kampanjsockor man säljer den här veckan till Svenska Downföreningen.
Varje större högtid firas lite extra av många. Det noterar Matbanken och samlar inför påsken in diverse varor för att dela ut dem bland de som har det knapert.
Att skapa ekonomiskt utrymme för människor i ekonomiskt utsatthet, möjliggöra arbetsträning och bidra till att minska onödigt matsvinn. Det är målen med Matmissionen, Nordens första Social Supermarket, som Stockholms Stadsmission öppnar i dag, tisdag.
Den 21 maj är det "barfotadagen" - ONE DAY WITHOUT SHOES. En dag som uppmärksammar alla barn som lever i en vardag utan skor. Därför kommer personalen i utvalda Nilson Shoes-butiker jobba barfota under dagen.
380 butiker i Sverige, Danmark, Norge och Finland deltar.
Nu fortsätter framgångarna för Andra Varvet med flytt till Citycons lokaler mitt i Högdalens centrum.
Sedan 2009 har Willys kunder kunnat donera sina pantpengar till Rädda Barnen.
Den 6 oktober slår Polarn O. Pyret upp sin PO.P-UP butik i Centralhallen på Stockholms Centralstation.