Axfoodkoncernen, där bland annat Hemköp och Willys ingår, vill minska användandet av plastpåsar. Nu lutar företaget helt att använda fruktpåsar av fossil plast. "Vi hoppas andra följer efter".
Lexington Company fortsätter sin satsning i Storbritannien. Från och med denna vecka kommer det anrika varuhuset Harvey Nichols att erbjuda sina kunder hela Lexingtons heminredningssortiment.
Med hjälp av mobilen pressar nu kedjan tiden för att returnera en vara till 35 sekunder. Till en början gäller det varor köpta online, men i början av året ska även varor köpta i butik inkluderas.
Den populära finska juicebaren Jungle Juice Bar väcker mycket uppmärksamhet just nu. Det familjeägda juicekonceptet öppnar nu sin första bar i Sverige
Med innovation och hållbarhet i fokus skapar Lidl Sverige just nu den nya tidens lågpriskedja. Under 2018 tar man ännu ett steg – då inleds tester med självkörande eldrivna lastbilar.
Det pratas om rädslan för Amazon. Den här fysiska butikskedjan har tagit sig an konkurrensen från e-handelsjätten från en helt ny vinkel. Nu öppnar Amazon shop in shops hos kedjan.
Spanska modekedjan Bershka har öppnat en hållbar pop up-butik som bygger på varumärkets senaste koncept. Innovation, musik, mode och ungdom är bärande ingredienser.
”The Pink Barbershop” har öppnat i Mood Stockholm. Alla intäkter från salongen går till Cancerfonden och svensk cancerforskning.
Den som vill rusta sig för framtidens drömjobb bör satsa på till exempel virtuell butikschef eller kanske robottränare. Här är sex yrken, varav flera berör retail, som kommer vara riktigt heta år 2040.
Allt fler handlar från svenska e-butiker. Men Kina har seglat upp som den största vinnaren på den europeiska e-handelsmarknaden. Det visar rapporten E-handeln i Europa.