Behovet av social distansering och eliminering av kontaktytor sätter sina spår i handeln. Walmart har vidtagit extra åtgärder för att göra inköpen kontaktfria.
Åhléns är först ut i Sverige med att erbjuda digitala kvitton i Kivra för sina medlemmar. Närmare 800 000 har redan aktiverat tjänsten.
I maj öppnar en ny livsmedelsbutik i stadskärnan. Franchisekonceptet bygger på obemannade livsmedelsbutiker och tar nu plats på mitt i city.
Utbrottet av coronaviruset har fått konsekvenser även inom de vardagliga rutinerna inom retail. Här är fem områden att ta upp med ditt team i butiken.
För att snabbt utöka möjligheterna till hemleverans kompletterar Ica e-handeln med en snabb utrullning av en ny app.
Inköpslista, produktinformation, karta över butiken, personliga erbjudanden och självskanning. Kedjans nya app ska ge en mer friktionsfri upplevelse.
Centrumets team hjälper kommuninvånare i riskgrupper med handling och hemkörning. Det gäller samtliga av centrumets butiker och restauranger.
Göteborg & Co lanserar en kampanj för att stödja besöksnäringen i Göteborgsregionen. ”Brett och flexibelt, fylls med nya aktiviteter och idéer efter hand”.
Kortföretaget meddelar att man höjer beloppsgränsen för kontaktlösa betalningar i Europa, 29 länder implementerar nu de nya gränserna.
”En plats för gemensamma upplevelser där detaljhandel och social interaktion väger lika”. Så sammanfattas ett projekt med förankring i det lokala samhället