Konsumenten har tagit makten i den nya digitala detaljhandeln. Och med sociala medier, big data och kundfokusering kommer nya kompetenskrav. Här är sex måsteskills i framtidens retail.
Lidl har öppnat en ny butik i Södertälje. Den följer kedjans senaste butikskoncept som blivit belönat för sin miljövänlighet. Man arbetar dessutom för att hållbarhetsanpassa såväl logistik som sortiment.
Våren 2018 öppnar H&M-gruppens nya varumärke Arket sin första butik i Sverige. Butiken blir cirka 1 000 kvadratmeter stor.
SEB förstärker sin närvaro i Stockholms city och tar plats i Mood-kvarteret. Kvarteret utvecklas av AMF Fastigheter där SEB nu etablerar sig i nya lokaler på 1 200 kvadratmeter.
Lexington Company kommer under hösten 2017 öppna dörrarna för nya praktikanter. "Vi vill skapa ett värdefullt utbyte mellan oss och praktikanterna", säger VD Krisitina Lindhe.
Jungle Juice Bar tar nu steget in i Sverige, man räknar med att öppna de första butikerna under året. Såväl kedjan som VD har belönats för sina framgångar.
Fredrik Kolterjahn, nuvarande analyschef på JLL, utses till Head of Retail Advisory och blir därmed det senaste tillskottet i JLLs satsning på detaljhandel.
Sportshopen öppnar en ny butik på 2 700 kvadratmeter i det nybyggda handelscentrumet Lugnetrondellen i Varberg. "Vi vill växa i vårt närområde och västkusten är verkligen vår hemmaplan".
Förpackningsföretaget iFoodbag har utsett Robert Grenmark som ny VD. Robert har arbetat på företaget sedan två år tillbaka och har tidigare varit VD för bland annat Estrella och Red Bull.
Designtorgets butik på Vallgatan i Göteborg har gjorts om. I samband med nyöppningen har butiken fått ett nytt koncept med flera nya varumärken. Formgivarna har också fått en mer framträdande plats.