Nytt projekt syftar till att skapa nytt mode via redan använda textilier – och därmed hitta innovativa lösningar för en mer hållbar modeindustri.
Finlayson lanserar mattan Siperia, mjuk som ull, men tillverkad av recyclade PET-flaskor. De är insamlade på bland annat köpcentrum.
Handelstrender har tidigare berättat om hur dagligvarukedjor infört odlingsanläggningar i butik. Nu börjar företeelsen även dyka upp i Sverige.
Kedjan Lush har öppnat en helt förpackningsfri butik som även innehåller ny teknik för automatisk produktigenkänning i mobilen.
När allt fler letar snyggt, hållbart och etiskt producerat mode lanseras nu det hållbara klädvarumärket. En tom kalender är en del av hållbarhetsstrategin.
Branschplattformen "The Paper Bag" lanserar den första upplagan av European Paper Bag Day den 18 oktober 2018.
Frida Hemmingsson blir ansvarig för hållbarhet på Kronans Apotek. Hon är jurist med miljörätt som inriktning samt en yrkesutbildning som miljöingenjör.
Varumärket säljer visserligen jeans. Handgjorda. På plats. I butiken. Men viktigast av allt är att finnas till för det lokala samhället.
I november släpper Lagerhaus en kollektion i samarbete med Therese Lindgren. Med hållbara produkter vill hon skapa en ombonad och trygg hemmiljö.
Ica har tillsammans med årets Rosa Bandet-designer, Bea Szenfeld, tagit fram en rosa papperskasse som säljs till förmån för Cancerfonden.