Hållbara val via transparens hos H&M

H&M har lanserat produkttransparens för samtliga plagg på hm.com och i fysisk butik. Den nya funktionen ska göra det enklare för kunden att ta hållbara köpbeslut.

För varje specifikt plagg, kan man som kund nu kunna ta del av detaljerad produktinformation såsom produktionsland, leverantörsnamn, fabriksnamn, adresser samt antalet arbetare i en specifik fabrik.

Även Home ska inkluderas

Dessutom finns information om de material som används för att tillverka plagget. Motsvarande funktion kommer även att finnas tillgänglig på majoriteten av heminredningsprodukterna från H&M Home.

– Genom att vara öppen och transparent om var våra produkter är producerade hoppas vi kunna sätta ribban för vår bransch och samtidigt uppmuntra kunder att göra mer hållbara val. Med öppenhet kommer ansvar, vilket gör öppenhet till en viktig faktor för att skapa en mer hållbar modeindustri, säger Isak Roth, Head of Sustainability på H&M.

Skanna i butik

Funktionen för produkttransparens lanserades på H&M:s 47 online-marknader den 23 april. Förutom att ta del av informationen online, kan man som kund även ta del av motsvarande information direkt i fysisk butik. Detta genom att använda H&M-appen och skanna prislappen på det specifika plagget.


Läs även: Här är den nya tidens kundupplevelse