Här är jeansavdelningen som kostade 60 miljoner kronor

 
Selfridges i London har nyligen öppnat en Denim Studio. Och när Selfridges gör något brukar man göra det fullt ut, så även denna gång. Storleksmässigt är den fem gånger större än den tidigare avdelningen, och den här har en tydligare inslag av kunskapsförmedling. Avdelningen sägs ha kostat sex miljoner pund. De cirka 2 400 kvadratmetrarna … (läs mer)

Googles nya grepp – betygsätter e-handlare

 
Nu har Google och New York-baserade företaget StellaService inlett ett samarbete. Google ska i samband med sökningar som rör e-handlare presentera kundomdömen på företagen. Omdömen som kommer från Stella Service och dess stall av ”testshoppare”. Ett rankningssystem kommer att användas där man tar hänsyn till e-handlarens förmåga att leverera snabbt, svara på e-post och liknande. … (läs mer)

Ett e-handelns dream team – Asos börjar sälja Primark

 
Bäva månde e-handlare inom kategorin mycket mode för pengarna. Succéföretaget Asos har inlett ett samarbete med lågpriskedjan Primark. För övrigt en minst lika stor succé inom traditionell handel.  Primarks produkter kommer i och med samarbetet för första gången finnas tillgängliga online. Den brittiska kedjan är en av de snabbast växande kedjorna inom detaljhandeln och för … (läs mer)

”Snacking är en tydlig trend”

 
NES13. Nicholas Illidge, Vice President, eBay, resonerade under Nordic E-commerce Summit hur trenderna påverkar detaljhandeln, och mer specifikt e-handeln. En av hans slutsatser var att gränserna mellan de olika kanalerna håller på att suddas ut. – Konsumenterna förväntar sig allt mer, de vill ha bättre service. Men den goda nyheten är att service driver lojalitet, … (läs mer)

”Vi är inte tillräckligt viktiga för att en app ska vara motiverad”

 
Kloka ord från Sean McKee, Shuch.co.uk, som säljer skor via flera kanaler. Han motiverade under NES13 varför man valt att jobba med en mobil webblösning i stället för en app. – Vi är i en bransch där kunderna handlar från oss ett par tre gånger per år. Då kan vi inte motivera att göra anspråk på … (läs mer)

Tyskt bolag köper Addnature – vill bli ledande i Europa

 
Den europeiska onlineaktören inom cykel och outdoor, Internetstores GmbH, har gått samman med svenska Addnature. Ambitionen är att bli ledande i Europa. Internetstores köper Addnature för 230 miljoner kronor. Ralf Kindermann på Internetstores berättade detta faktum under Nordic E-commerce Summits sista pass på torsdagen. Han konstaterade också att man behöver verka lokalt på en marknad för att lyckas. … (läs mer)

Nordic E-commerce Summit 2013 är i gång

 
Årets upplaga av Nordic E-commerce summit är i gång på Cirkus i Stockholm. Den i stort sett fullsatta salongen möts av DJ Sleepys musik och en paneldebatt med bland annat Footway och Parelle. Susanne Najafi berättar att Parelle ska inför iPads i sina fysiska butiker. Något som bland annat Sephora ju har testat i sina butiker … (läs mer)

Lexus skapar trovärdighet med kundrecensioner

 
NES2013.  Anders Drakenberg, marknadschef på Lexus, pratar om betydelsen av kundrecensioner. – Vi vill låta våra kunderberätta sina historier och få spridning på dem. Reklambyråers annonser funkar inte fullt ut när det gäller intygsomdömen menar Anders. Det finns ett trovärdighetsproblem eftersom det är reklam. I stället förordar han att konsumenterna ska komma till tals på … (läs mer)

Unisport utbildar sina kunder med egna medier

 
Filip Domagala från fotbollspecialisten Unisport berättade under Nordic E-Commerce Summit om strategierna bakom företags succé. Why, how och what är frågorna som ligger till grund för hur man bygger sin e-handel. Och en nyckel till framgången, menar Filip, är att man allt mer ser sig som något mer än bara en butik. – Vi lägger … (läs mer)

Fysiska butiker blir bostäder när e-handeln ökar till 22 procent

 
Brittiska Centre for Retail Research (CRR) varnar nu för att 20 procent av de butiker som i dag finns i de större städerna kommer att stänga inom fem år. Anledning: konsumenterna vänder sig allt mer till e-handeln. Prognosen gäller för brittiska förutsättningar och omräknat innebär det att 62 000 butiker skulle komma att stänga innan 2018. … (läs mer)