Kurator och nyskapande exponeringar hos Nixon

Kurator och nyskapande exponeringar hos Nixon

 
De exponerar klockor som om det vore skor. De sätter en horisont genom hela butiken. Och urmakaren är din lokala livsstilsguide till Paris. Nixon har öppnat sin första butik i Europa.

Köpcentrum erbjuder sina kunder bekväm bilshopping

 
Köpcentrum har varit en populär plats att visa upp bilar på de senaste åren. Men det här köpcentrumet tar det ett steg längre och öppnar en (nästan) permanent bilhandel. Det är Pennsylvania Real Estate Investment Trust som samarbetar med GoMoto, ett företag som vill förändra sättet vi köper våra bilar på, i detta projekt. I köpcentrumet … (läs mer)

E-handel mitt i köpcentrumet

 
Har du vant dig vid onlineshoppingens fördelar kan det finnas ett motstånd att ge sig in i det fysiska köpcentrumets oöverskådliga utbud. Utan bokmärken och sökfunktioner kan det lätt te sig som en omöjligt uppgift att hitta något som matchar skorna som du just köpte. För att minska glappet mellan de två världarna har DigitasLBi … (läs mer)

Varumärke skapade pop upp-butik med återvunna pallar

 
Nyligen skrev Handelstrender om Run Colors, en butik i Poznan som specialiserat sig på sneakers och där skosnöret blev en viktig detalj i butiksdesignen. Här är ytterligare en spännande butikslösning från samma stad. Clae Footwears cirka 60 kvadratmeter stora pop upp-butik i Galeria Malta skulle väcka uppmärksamhet, erbjuda en bra shoppingupplevelse samtidigt som budgeten var begränsad. Lösningen … (läs mer)

Det första kapitlet i sportkedjans nya teaterkoncept

 
När amerikanska sportvarumärket Under Armour satsar på den kinesiska marknaden gör man det genom upplevelser. I stället för att kunderna omges av skor, kläder och annan utrustning på väggarna omsluts kunden av rörliga bilder och ljud som visar människor som tränar eller utövar sport. Man kallar konceptet ”Under Armour Experience” och det har tagits fram … (läs mer)

Design à la cupcake! Butiken viks som en presentkartong

 
Cupcakes är ett globalt fenomen, det är Les Bébés Cupcakery ett ytterst väldesignat bevis på. Butiken ligger i Taipei i Taiwan och är enligt sina skapare en hyllning till fenomenet cupcakes, i form av en ”vikbar” konceptbutik. JC Architecture ligger bakom projektet och själva säger de att man utgick från det rena, det eleganta och det … (läs mer)

Här blir tomma skyltfönster ett sätt att synas

 
På Lower East Side på Manhattan finns det cirka 200 tomma skyltfönster som inte används till något. Samtidigt finns en uppsjö småföretag i området som behöver synas. Nystartade miLES lanserar nu idéen att slå ihop dessa påsar och på så sätt skapa en kanal att synas för entreprenörerna. Grundidén är att variera innehållet i skyltfönstret för … (läs mer)

Befruktad salladsbar

 
Ica Supermarket Sjöhagen i Västerås har som många andra motsvarande dagligvarubutiker erbjudit sallad i lösvikt under en tid nu. Att döma av antalet salladsbarer runtom i landet verkar det ha gått hem hos den svenska konsumenten. Ica Sjöhagen har nu tagit konceptet till nästa steg och lagt till en motsvarande disk för frukt i lösvikt. Skalad … (läs mer)

Shoppa direkt i skyltfönstret – och få varorna hem med bud

 
I New York har ”Kate Spade Saturday” hittat ett nytt sätt att nå ut till konsumenten. Mediet i sig, skyltfönstret, är ingen nyhet – men de interaktiva inslagen är det definitivt. På fyra olika platser på Manhattan har fasaderna kring (tidigare tomma) butikslokaler målats i knallig gul färg. Ett effektivt sätt att väcka uppmärksamhet. I … (läs mer)

Äntligen ett skyltfönster värdigt varumärket L’Occitane!

 
L’Occitane en Provence är ett av de mest lyckade butikskoncepten. Servicen är oftast oklanderlig och kedjan har lyckat skapa en känsla för merförsäljning via kunnig personal som få andra kan mäta sig med. Även produkterna stoltserar med en gedigen kvalitet. Dock har själva butikerna och presentationen av sortimentet inte hängt med sin tid. Det känns … (läs mer)