Coop är lanserar en gårdsbutik online där man kan köpa varor som är närproducerade från ett stort antal lokala producenter.
Ambitionen är att inspirera barn som vuxna att handla och laga mat tillsammans.
Coop har beslutat att byta ut brödpåsarna med plastfönster. I stället kommer kunderna att erbjudas nya brödpåsar som är tillverkade helt i papper.
Coop fasar ut frukt- och gröntpåsarna av plast. I stället erbjuds påsar i papper och först ut blir den variant som kan återanvändas som matavfallspåse.
Nu rullar omställningen vidare då 13 Nettobutiker öppnas som Coop. Detta är butikerna.
Entreprenören och AI-experten Amer Mohammed blir chef för Coops enhet Digital. Han kommer närmast från Cap Gemini där han varit Chief Digital Officer.
Den nya plattformen ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och dessutom testa sina affärsidéer skarpt inom detaljhandeln.
Den första juli slutfördes förvärvet av Netto Sverige och företaget ägs nu av Coop Butiker & Stormarknader. Patrik Levin utses nu till ny VD för bolaget.
Ett svenskt AI-bolag ska vässa Coops kampanjer. Lösningen ger kedjan djupa insikter om vilka erbjudanden som attraherar kunder och driver lönsamhet.
Coop har gett Retired Hen uppdraget att skapa nya livsmedel av matsvinn. Bakom Retired Hen finns bla a kocken Paul Svensson.