Liberty mixar iBeacon och sociala medier

 
Ett av Londons ledande modevaruhus lanserar nu en app som ger kunderna tips i realtid i butiken – baserat på deras agerande i sociala medier.

”Varuhus borde satsa på wifi och sociala medier”

 
Stockmanns kollega i Stockholm, NK, har rapporterat rekordbra försäljningssiffror, medan varuhuset i Helsingfors kämpar med att locka kunder.

Kanalerna samverkar hos Ikea

 
Henrik Tunér, Web & Digital Manager på Ikea Sverige, berättar om utmaningen med att ha flera kanaler som ska marknadsföras via den digitala närvaron.

Betydelsen av sociala medier minskar

 
Svenska konsumenter använder sig allt mindre av sociala medier så som Facebook och Twitter när de ska handla en produkt eller tjänst.

De vill bli shoppingens Facebook

 
E-handel har ett inbyggt dilemma när det gäller mode – det finns inga möjligheter att prova. Ett faktum som leder till frustration hos kunderna, och låga marginaler för handlarna. Det vill Fitbay ändra på. Fitbay grundades i Köpenhamn men har nu sin bas i New York. Själva kallar man sig för en ”individanpassad tjänst att upptäcka … (läs mer)

Tweeta och Reebok kommer springande med varan

 
I New York har Reebok lanserat en twittertjänst under hashtaggen #ReebokHDS. Skicka ett tweet och du får dina skor levererade till dörren. Tjänsten var dock bara tillgänglig under en dag och var del av en tävling. Ett löparteam knutet till Reebok Human Dispatch Service, som tjänsten kallades, stod redo att springa ut med skor. Allt … (läs mer)

Fansen vill rädda det klassiska varuhuset via Facebook

 
Svenska Yle berättar att Facebookgruppen Pelastetaan Stockmann (”Låt oss rädda Stockmann”) har ordnat sin första träff i verkligheten. Syfte: att rädda det klassiska varuhuset Stockmann. Mötet hölls i varuhuset i Helsingfors under söndagen. Anledningen är att varuhusets mest trogna kunder, eller fans om man så vill, är oroliga över att det kommer så mycket negativa … (läs mer)

Levis nya kampanj vill locka till köp direkt i filmen

 
I Levis nya kampanj vill man driva trafik direkt till e-butiken med hjälp av en interaktiv film. Innehållet handlar om mer eller mindre kända profilers förhållande till varumärkets produkter. Kampanjen som  har döpts till Live in Levi’s Project och är i praktiken en plattform online som utforskar och visar hur folk bär sina Levis-jeans. I de … (läs mer)

Shoppingglädje och sociala medier hos nyskapande Kite

 
Det brittiska optikerföretaget Kite vill förändra hur vi ser på branschen. Man gör det genom att kasta ut det sterila och lyfta in stil, design och generöst med färger. Den första butiken har nu öppnat i Westfield Stratford. Kite vill liva upp optikerbranschen. Från början hittade man drivkraften och affärsidén i  viljan att förvandla något … (läs mer)

Här är detaljhandelns största vinnare på Pinterest

 
Modcloth och Urban Outfitters var de detaljhandelskedjor som växte snabbast i det sociala nätverket Pinterest under juni månad. Det visar ett index från Stylophane. Listan från Stylophane visar vilka varumärken inom detaljhandeln som genererat flest nya följare under juni på Pinterest. Man konstaterar också att det finns en gemensam nämnare för de som lyckas bäst … (läs mer)