Shoppingglädje och sociala medier hos nyskapande Kite

 
Det brittiska optikerföretaget Kite vill förändra hur vi ser på branschen. Man gör det genom att kasta ut det sterila och lyfta in stil, design och generöst med färger. Den första butiken har nu öppnat i Westfield Stratford. Kite vill liva upp optikerbranschen. Från början hittade man drivkraften och affärsidén i  viljan att förvandla något … (läs mer)

Här är detaljhandelns största vinnare på Pinterest

 
Modcloth och Urban Outfitters var de detaljhandelskedjor som växte snabbast i det sociala nätverket Pinterest under juni månad. Det visar ett index från Stylophane. Listan från Stylophane visar vilka varumärken inom detaljhandeln som genererat flest nya följare under juni på Pinterest. Man konstaterar också att det finns en gemensam nämnare för de som lyckas bäst … (läs mer)

Ny studie: Åtta av tio kontaktar kundtjänst via Facebook

 
Glöm kundtjänst via telefon, nu är det sociala medier som gäller. Facebook, Twitter och andra sociala medier. Det är nyckeln för den som vill lyckas med sin kundstrategi. Det visar en ny undersökning. Det är ACCENT Marketing Services som gjort studien “Customer Engagement and Today’s Consumer”. Den stora slutsatsen är att sättet kunderna söker kontakt … (läs mer)

Trendiga tips för bättre selfies

 
Det anrika och ständigt aktuella varuhuset Bloomingdale’s hakar på selfies-trenden i en ny kampanj. Varuhuset samarbetar i kampanjen bland annat med bloggaren och make up-artisten Robin Black. Exklusivt för Bloomingdale’s delar hon med sig av sina bästa tips för hur man tar den bästa selfien. Både vad det gäller pose och kosmetik. I samband med kampanjen, … (läs mer)

Varumärkets kyssar har setts av 40 miljoner generade tittare

 
Vad gör en viral kampanj till succé egentligen? En smått omöjlig fråga att besvara naturligtvis. Men en bra start är att beröra sin målgrupp. Något som det amerikanska och Los Angeles-baserade modevarumärket Wren (bilden ovan) verkligen har gjort med sin film. Första dagen den låg uppe visades den sju miljoner gånger, och i skrivande stund har … (läs mer)

I Marc Jacobs pop up-butik handlar du med tweets

 
Stjärndesignern Marc Jacobs öppnar inom kort en tillfällig Daisy Marc Jacobs Tweet Shop i SoHo, New York.  I butiken ska man erbjuda mat och dryck, men även gratis produkter i utbyte mot kundernas tweets. Butiken synkas tidsmässigt med modeveckan i New York som pågår 7–9 februari. Pop up-butiken kommer enligt New York Daily News att … (läs mer)

Nu blir Snapchat ett hett kampanjverktyg för handeln

 
Den sociala mediekanalen Snapchat växer så det knakar, inte minst bland tonåringar. Kedjan Wet Seal är en av de första inom handeln att använda kanalen som kommunikationskanal. Snapchat Stories gör det möjligt. Facebooks grundare Mark Zuckerberg uttryckte nyligen fascination och intresse för det Snapchat erbjuder. – Snapchat är ett superintressant integritetsfenomen eftersom det skapar ett helt … (läs mer)

Pinterest genererar avsevärt högre snittköp än Facebook

 
Sociala medier leder till försäljning i detaljhandeln. Det kommer inte som någon chock, men nu finns det siffror som visar hur mycket klirr i kassan det genererar. Javelin Strategy & Research har i en undersökning kartlagt beteendet hos amerikanska konsumenter. Det visar sig att tolv procent av användarna av sociala medier har köpt fysiska produkter efter att … (läs mer)

Expertpanel: ”Kundservice via sociala medier är ett måste”

 
– När konsumenterna för något år sedan fick respons från ett företag via sociala medier blev de positivt överraskade. Nu är vi i läget att de företag som inte svarar på frågor via sociala medier svartlistas. Det konstaterade Dennis Stoutenburgh, på Stratus Contact Solutions under eventet Wharton Social Media Best Practices Conference. Under seminariet berättade American … (läs mer)

Pinterest utgör grunden för kedjans nya e-butik

 
Den amerikanska kedjan Target testar just nu en e-butik som i praktiken är en spin off-effekt av Pinterest. ”Target Awesome Shop” är en butiksfront skapad utifrån vilka produkter Pinterestanvändare rekommenderar. Innehållet uppdateras dagligen och baseras på data från den egna sajten (flest rekommendationer) samt Pinterest (mest pinnade produkterna). Enligt Target själva kan butiken komma att … (läs mer)