2012 – året då detaljhandeln sätter kundens bästa i fokus

 
En färsk undersökning visar att kundnöjdhet hamnar högst upp på detaljhandelskedjornas prioriteringslista i år. Nu ska kunderna bli nöjda. Det är den amerikanska organisationen National Retail Federation (NRF) och KPMG som har publicerat en rapport: ”Retail Horizons: Benchmarks for 2011, Forecasts for 2012”. I den konstaterar man att 67 procent av de tillfrågade detaljhandelsföretagen sätter … (läs mer)

Konsumenterna skapar egna butiker hos Magazine Você

 
Den brasilianska detaljhandelskedjan Magazine Luiza, som är landets tredje största, gör konsumenten till butiksinnehavare. Och konverteringsgraden rusar i höjden. Kedjan som säljer inredning och hemelektronik grundades redan 1958 och har i dag 728 butiker. I en ny verksamhet som döpts till Magazine Você har företaget skapat förutsättningar för konsumenten att öppna en egen virtuell butik … (läs mer)

Detaljhandelskedja bland de allra starkaste på Facebook

 
Nya mätningar visar vilka varumärken som lyckas bäst på Facebook. Bland de mest framgångsrika finns två av världens största detaljhandelskedjor. I Fathom Analytics nya Relationship Quality Index listas de varumärken som är högst rankade på Facebook. Vanligtvis är detta lika med de varumärken som har flest gillare. I det här fall tar Fathom Analytics dock … (läs mer)

Vinhandlare med überkoll trendspanar inför 2012

 
Gary Vaynerchuk, mannen bakom omtalade winelibrary.com, har bättre koll på sociala medier och den nya tidens kommunikation än de flesta. Här är hans spaning inför 2012. Här kan du se Garys film. Spara artikel

App visar vägen till Fair Trade

 
10 000 rättvisemärkta produkter bara i USA. Det skriver nyhetsbrevet Springwise som också beskriver en app som ska hjälpa konsumenten att hitta Fair Trade-produkter i vardagen.