Sofias fyra måsten för att nå millennials

  LÄSTID: 2 MINUTER

Det är en mytomspunnen generation. Sofia Kacim, själv millennial, delade med sig av fyra grundläggande måsten för att lyckas nå fram till ålderskategorin.

Sofia Kacim, själv millennial och återkommande föreläsare om sin generation, berättade under Sweden Urban Arena hur generationen formar den nya tidens konsumentmakt.

Föddes rakt in i internet

Sofia började med att fråga deltagarna om deras bild av millennials. Det var en inte helt smickrande bild som växte fram. ”Lojala mot oss själva”, ”vi har en naturlig plats på scenen tidigt tack vare sociala medier”, var några kommentarer. Men också: ”själviska”och ”lata”.

– Det är en bild jag får höra ganska ofta, att vi lätt blir uttråkade och att vi byter jobb ofta, sa Sofia.

Men det finns självklart många positiva sidor. Även om man skiljer sig markant från tidigare generationer.

– Anledningen är att vi föddes rakt in i internet. Vi lever på nätet. Vi förväntar oss att allt ska funka där.

Tar med sig insikter till första jobbet

Sofia beskriver millennials som narcissistiska, man reser mycket och man reser tidigare. Det här gör att man har med sig många insikter och upplevelser när man tar sitt första jobb.

– Vi pluggar också mycket, det gäller framförallt kvinnor. Vi gör det för att det är kul och berikar, men också för att arbetsmarknaden är så komplex, det krävs helt enkelt.

Facebook primära nyhetsflödet

Sociala medier då? På Instagram följer man i genomsnitt 100 konton enligt Sofia. Hälften är dessa tillhör varumärken och influencers.

– Facebook använder vi som vårt primära nyhetsflöde. Det är också där man börjar om man vill rådfråga om något. Till exempel  i samband med ett köp eller inför resor, sa Sofia.

Majoriteten saknar digitala strategier

Sofia Kacim frågade också hur många i lokalen som hade en uttalad digital strategi. Det var inte många som räckte upp handen.

– Ni kommer bli överkörda om ni inte skapar en digital strategi. Många av de största företagen kommer falla av utmed vägen på grund av detta, konstaterade hon.


Fyra måsten

– för den som vill nå fram till millennials enligt Sofia Kacim.

1. Ett större syfte. Millennials vill bidra med något, förändra något. Jämställda och hållbara företag och varumärken är ett måste.

2. Användbara. Skippa skitsnacket, var rakt på sak och kortfattade.

3. Transparens. Börja lita på influencers. Nästa steg blir att företagen börjar bygga sina agna influencers. Att förvandla sina egna  talespersonen till influencers. Skapa tilltro.

4. Rätt inställning. Hur många har en uttalad digital strategi? Börja där, inse att ni inte ha koll om ni saknar den. Allting börjar med rätt inställning.

Sofia Kacim är medgrundare av HER Global Network, ett globalt nätverk som ska ge styrka till unga kvinnor.

Foto: Sofia Kacim

Läs mer om millennials i Handelstrenders trendrapport





Kompetensväxling utmaning för handeln

Kompetensväxling utmaning för handeln

  Pro 4554 Trender 451 Konsumentbeteende 320
Detaljhandeln står inför många utmaningar. Nya krav och förväntningar från kunderna ökar behoven av nya databaserade insikter. En kompetensväxling har nu påbörjats inom retail.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tre mindsets i den nya tidens shopping

Tre mindsets i den nya tidens shopping

  Kundupplevelser 327 Konsumentbeteende 320 Pro 4554 Måsteläsning 296
Den moderna konsumenten har helt nya förväntningar och krav på shoppingupplevelsen. Tre trender, eller tre mindsets, präglar beteendet. Den som fångar upp de nya behoven är också framtidens vinnare inom detaljhandeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Flexibilitet viktigare än snabbhet

Flexibilitet viktigare än snabbhet

  Logistik 134 Konsumentbeteende 320 Undersökningar 429 Detaljhandel 121
I USA anses click and collect vara katalysatorn för näthandeln med mat. En ny undersökning visar att även svenska konsumenter gillar lösningen och att man efterfrågar flexibilitet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

City Gross underlättar flexande

City Gross underlättar flexande

  Konsumentbeteende 320 Pro 4554 Produktutveckling 304 Detaljhandel 121
Allt fler väljer bort kött helt eller delvis. Det är bakgrunden till att City Gross nu gör en satsning som ska underlätta för flexitarianer. "Vi ska bli det självklara valet". 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ökad försäljning med mobil betalning

Ökad försäljning med mobil betalning

  Shoppingturism 52 Undersökningar 429 Internationellt 1336 Pro 4554
En färsk undersökning visar att turister från Kina helst vill betala med mobilen. Majoriteten säger sig öka sina spenderingar om mobilbetalning accepteras. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bättre service högst på önskelistan

Bättre service högst på önskelistan

  Kundupplevelser 327 Detaljhandel 121 Konsumentbeteende 320 Måsteläsning 296
En studie visar en övertro på ny teknik och lyfter fram vad kunden efterfrågar: bättre service. De mest tilltalande butikerna förenklar och effektiviserar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så spenderar svenskarna sin januarilön

Så spenderar svenskarna sin januarilön

  Konsumentbeteende 320 Undersökningar 429 Nyheter 3755 Detaljhandel 121
Årets mest efterlängtade lön står för dörren. En ny undersökning visar vad svenska folket spenderar den på.
Här är årets viktigaste måsteläsning!

Här är årets viktigaste måsteläsning!

  Kundupplevelser 327 Ny teknik 503 Butikskoncept 823 Köpcentrum 669
Vi suddar ut din FOMO (Fear of Missing Out) på nolltid! Under 2018 har vi skrivit mycket om digitaliseringen inom detaljhandeln, ny teknik och de senaste rönen om hur morgondagens vinnare ser ut. Här är 20 av våra trendspaningar du absolut inte bör missa.
Nu blir hållbarhet viktigare än pris

Nu blir hållbarhet viktigare än pris

  Pro 4554 Hållbarhet 229 Konsumentbeteende 320 Undersökningar 429
De kommande tio åren kommer hållbarhet väga tyngre än priset. Det visar en studie som kartlagt de viktigaste drivkrafterna bakom köpbesluten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju av tio svenskar julshoppar via mobilen

Sju av tio svenskar julshoppar via mobilen

  M-handel 144 E-handel 944 Pro 4554 Konsumentbeteende 320
Svenskar ligger över det europeiska snittet när det kommer till att shoppa via mobilen. Det visar en ny undersökning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bra butiksupplevelser driver försäljning

Bra butiksupplevelser driver försäljning

  Undersökningar 429 Kundupplevelser 327 Pro 4554 Måsteläsning 296
Det finns ett direkt samband mellan kundupplevelsen och den faktiska försäljningen. Det visar en rapport som listar kedjorna med bäst kundupplevelser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Konsumenten vill ha transparent hållbarhet

Konsumenten vill ha transparent hållbarhet

  Mode 389 Hållbarhet 229 Pro 4554 Konsumentbeteende 320
För många konsumenter är hållbarhet viktigt när man shoppar mode. En ny studie visar vad man prioriterar mest i samband med köpbeslutet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Millennials präglar framtidens köpcentrum

Millennials präglar framtidens köpcentrum

  Personer 331 Måsteläsning 296 Pro 4554 Konsumentbeteende 320
Han är VD och den drivande kraften bakom skapadet av koncernen Unibail-Rodamco-Westfield. Nu leder Christophe Cuvillier arbetet med att forma framtidens köpcentrum. Det är mycket präglat av millennials.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Monki ställer frågor om sociala medier

Monki ställer frågor om sociala medier

  Nyheter 3755 Mode 389 Sociala medier 100 Retailtrender 59
Syftet är att skapa medvetenhet kring effekterna kring medierna, både positiva och negativa.
Analys: Robotens tidevarv är snart över

Analys: Robotens tidevarv är snart över

  Måsteläsning 296 Kundupplevelser 327 Konsumentbeteende 320 Analys 43
Kraftwerks robotar må dansa, men de är främst mekaniska och funktionella. Precis som kunderna inom dagligvaruhandeln. Snart ska de komma att befrias.
Var tredje julklapp köps online

Var tredje julklapp köps online

  E-handel 944 Pro 4554 Konsumentbeteende 320 Undersökningar 429
Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyndjakten är här för att stanna

Fyndjakten är här för att stanna

  Trender 451 Undersökningar 429 Konsumentbeteende 320 Pro 4554
Konsumenterna älskar att fynda. Det gäller såväl kläder som mat, och enligt en färsk undersökning finns fyndjägarna i alla inkomstklasser och åldrar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sverige i topp för kontantfria betalningar

Sverige i topp för kontantfria betalningar

  Undersökningar 429 Nyheter 3755 Trender 451 Pro 4554
För första gången går Sverige om USA i antalet kontantlösa betalningar. Nu förutspås stora förändringar när nya aktörer inom fintech gör entré. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tre tunga retailtrender – från Kina

Tre tunga retailtrender – från Kina

  Pro 4554 Sociala medier 100 Internationellt 1336 Trender 451
Kina står för en stor del av tillväxten inom den nya tidens konsumtion. En färsk studie pekar på tre distinkta trender i beteendemönstret.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Den svenska e-konsumenten kartlagd

Den svenska e-konsumenten kartlagd

  Konsumentbeteende 320 Undersökningar 429 E-handel 944 Pro 4554
Köpbesluten tas snabbt. Tre av fyra produktrekommendationer är ointressanta. Den svenska e-konsumenten kartläggs i en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!