Sofias fyra måsten för att nå millennials

 

Det är en mytomspunnen generation. Sofia Kacim, själv millennial, delade med sig av fyra grundläggande måsten för att lyckas nå fram till ålderskategorin.

Sofia Kacim, själv millennial och återkommande föreläsare om sin generation, berättade under Sweden Urban Arena hur generationen formar den nya tidens konsumentmakt.

Föddes rakt in i internet

Sofia började med att fråga deltagarna om deras bild av millennials. Det var en inte helt smickrande bild som växte fram. ”Lojala mot oss själva”, ”vi har en naturlig plats på scenen tidigt tack vare sociala medier”, var några kommentarer. Men också: ”själviska”och ”lata”.

– Det är en bild jag får höra ganska ofta, att vi lätt blir uttråkade och att vi byter jobb ofta, sa Sofia.

Men det finns självklart många positiva sidor. Även om man skiljer sig markant från tidigare generationer.

– Anledningen är att vi föddes rakt in i internet. Vi lever på nätet. Vi förväntar oss att allt ska funka där.

Tar med sig insikter till första jobbet

Sofia beskriver millennials som narcissistiska, man reser mycket och man reser tidigare. Det här gör att man har med sig många insikter och upplevelser när man tar sitt första jobb.

– Vi pluggar också mycket, det gäller framförallt kvinnor. Vi gör det för att det är kul och berikar, men också för att arbetsmarknaden är så komplex, det krävs helt enkelt.

Facebook primära nyhetsflödet

Sociala medier då? På Instagram följer man i genomsnitt 100 konton enligt Sofia. Hälften är dessa tillhör varumärken och influencers.

– Facebook använder vi som vårt primära nyhetsflöde. Det är också där man börjar om man vill rådfråga om något. Till exempel  i samband med ett köp eller inför resor, sa Sofia.

Majoriteten saknar digitala strategier

Sofia Kacim frågade också hur många i lokalen som hade en uttalad digital strategi. Det var inte många som räckte upp handen.

– Ni kommer bli överkörda om ni inte skapar en digital strategi. Många av de största företagen kommer falla av utmed vägen på grund av detta, konstaterade hon.


Fyra måsten

– för den som vill nå fram till millennials enligt Sofia Kacim.

1. Ett större syfte. Millennials vill bidra med något, förändra något. Jämställda och hållbara företag och varumärken är ett måste.

2. Användbara. Skippa skitsnacket, var rakt på sak och kortfattade.

3. Transparens. Börja lita på influencers. Nästa steg blir att företagen börjar bygga sina agna influencers. Att förvandla sina egna  talespersonen till influencers. Skapa tilltro.

4. Rätt inställning. Hur många har en uttalad digital strategi? Börja där, inse att ni inte ha koll om ni saknar den. Allting börjar med rätt inställning.

Sofia Kacim är medgrundare av HER Global Network, ett globalt nätverk som ska ge styrka till unga kvinnor.

Foto: Sofia Kacim

Läs mer om millennials i Handelstrenders trendrapport

Skaffa access till mer kunskap!

Bli medlem, logga in eller ange värdekod så kan du läsa denna artikel! Välkommen till Handelstrender!


Generation Z vill e-handla hållbart 

Generation Z vill e-handla hållbart 

  Nyheter 3838 Pro 4637 Detaljhandel 189 Konsumentbeteende 327
En ny undersökning visar att hållbara leveranser smäller högt bland unga millennials och generation Z. Men resultatet visar också att mycket ännu är ogjort.
Detta vill kunden ha i framtidens butik

Detta vill kunden ha i framtidens butik

  Detaljhandel 189 Kundupplevelser 345 Pro 4637 Butikskoncept 852
Framtidens butik är uppkopplad och har andra funktioner än den traditionella. Kedjan vet nu, efter att tre testbutiker öppnats, vad kunden verkligen vill ha.
Mobilanvändning i butik ökar försäljningen

Mobilanvändning i butik ökar försäljningen

  Nyheter 3838 Detaljhandel 189 Måsteläsning 308 Konsumentbeteende 327
När kunden använder mobilen i butiken ökar försäljningen markant. Det visar en ny doktorsavhandling som kartlägger effekterna av att använda ny teknik i butiksmiljön.
Dra nytta av butikens unika styrkor

Dra nytta av butikens unika styrkor

  Kundupplevelser 345 Måsteläsning 308 Konsumentbeteende 327 Omnichannel 339
Instant gratification och oslagbar bekvämlighet. Den fysiska butiken har egenskaper som stärker dess ställning hos konsumenten. Här är tre sätt att använda dem.
Så fungerar nya Instagram Checkout

Så fungerar nya Instagram Checkout

  Detaljhandel 189 M-handel 147 Butikskoncept 852 Sociala medier 102
Instagram testar en ny lösning för shopping i appen. Användaren gör hela köpet i appen och får även uppdateringar om leverans. Så här fungerar tjänsten.
Här får kunden bäst mottagande

Här får kunden bäst mottagande

  Pro 4637 Konsumentbeteende 327 Kundupplevelser 345 Internationellt 1364
Svensk retail har blivit bättre på merförsäljning och att hälsa på sina kunder. Det visar en internationell studie. Men bäst mottagande får man i ett annat land.
Youtubers flyttar in i the Lobby

Youtubers flyttar in i the Lobby

  Köpcentrum 697 Nyheter 3838 Sociala medier 102 Handelsplatser 156
Under 30 dagar förvandlar Vlad Reiser, Amanda Strand, Daniel Norlin, Linus "zaitr0s" Andersson, Jasmine Gustafsson och Felicia Aveklew The Lobby till ett nydanande mediehus.
Hon har kartlagt effekten av omnikanal

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

  Omnichannel 339 Detaljhandel 189 Personer 361 Pro 4637
Effekten av satsningar på omnikanal varierar beroende på sammanhang och fas i köpprocessen. Det visar en ny doktorsavhandling som också kan fungera som en guide till bättre omnieffekt.
Så shoppar generation Z och millennials

Så shoppar generation Z och millennials

  Kundupplevelser 345 Undersökningar 439 Omnichannel 339 E-handel 973
En studie kartlägger hur millennials och generation Z shoppar. Den visar de största drivkrafterna bakom köpen, inställningen till fysiska butiker och vilka tekniska lösningar man efterfrågar.
Kompetensväxling utmaning för handeln

Kompetensväxling utmaning för handeln

  Trender 460 Pro 4637 Konsumentbeteende 327
Detaljhandeln står inför många utmaningar. Nya krav och förväntningar från kunderna ökar behoven av nya databaserade insikter. En kompetensväxling har nu påbörjats inom retail.
Tre mindsets i den nya tidens shopping

Tre mindsets i den nya tidens shopping

  Undersökningar 439 Måsteläsning 308 Konsumentbeteende 327 Pro 4637
Den moderna konsumenten har helt nya förväntningar och krav på shoppingupplevelsen. Tre trender, eller tre mindsets, präglar beteendet. Den som fångar upp de nya behoven är också framtidens vinnare inom detaljhandeln. 
Flexibilitet viktigare än snabbhet

Flexibilitet viktigare än snabbhet

  Logistik 138 Pro 4637 Undersökningar 439 Konsumentbeteende 327
I USA anses click and collect vara katalysatorn för näthandeln med mat. En ny undersökning visar att även svenska konsumenter gillar lösningen och att man efterfrågar flexibilitet.
City Gross underlättar flexande

City Gross underlättar flexande

  Pro 4637 Konsumentbeteende 327 Detaljhandel 189 Produktutveckling 307
Allt fler väljer bort kött helt eller delvis. Det är bakgrunden till att City Gross nu gör en satsning som ska underlätta för flexitarianer. "Vi ska bli det självklara valet". 
Ökad försäljning med mobil betalning

Ökad försäljning med mobil betalning

  Internationellt 1364 Konsumentbeteende 327 Undersökningar 439 Pro 4637
En färsk undersökning visar att turister från Kina helst vill betala med mobilen. Majoriteten säger sig öka sina spenderingar om mobilbetalning accepteras. 
Bättre service högst på önskelistan

Bättre service högst på önskelistan

  Pro 4637 Kundupplevelser 345 Undersökningar 439 Konsumentbeteende 327
En studie visar en övertro på ny teknik och lyfter fram vad kunden efterfrågar: bättre service. De mest tilltalande butikerna förenklar och effektiviserar.
Så spenderar svenskarna sin januarilön

Så spenderar svenskarna sin januarilön

  Detaljhandel 189 Konsumentbeteende 327 Nyheter 3838 Undersökningar 439
Årets mest efterlängtade lön står för dörren. En ny undersökning visar vad svenska folket spenderar den på.
Här är årets viktigaste måsteläsning!

Här är årets viktigaste måsteläsning!

  Detaljhandel 189 Konsumentbeteende 327 Trender 460 Kundupplevelser 345
Vi suddar ut din FOMO (Fear of Missing Out) på nolltid! Under 2018 har vi skrivit mycket om digitaliseringen inom detaljhandeln, ny teknik och de senaste rönen om hur morgondagens vinnare ser ut. Här är 20 av våra trendspaningar du absolut inte bör missa.
Nu blir hållbarhet viktigare än pris

Nu blir hållbarhet viktigare än pris

  Undersökningar 439 Pro 4637 Detaljhandel 189 Måsteläsning 308
De kommande tio åren kommer hållbarhet väga tyngre än priset. Det visar en studie som kartlagt de viktigaste drivkrafterna bakom köpbesluten.
Sju av tio svenskar julshoppar via mobilen

Sju av tio svenskar julshoppar via mobilen

  Detaljhandel 189 Konsumentbeteende 327 Undersökningar 439 E-handel 973
Svenskar ligger över det europeiska snittet när det kommer till att shoppa via mobilen. Det visar en ny undersökning.
Bra butiksupplevelser driver försäljning

Bra butiksupplevelser driver försäljning

  Måsteläsning 308 Sociala medier 102 Undersökningar 439 Pro 4637
Det finns ett direkt samband mellan kundupplevelsen och den faktiska försäljningen. Det visar en rapport som listar kedjorna med bäst kundupplevelser.