Sofias fyra måsten för att nå millennials

  LÄSTID: 2 MINUTER

Det är en mytomspunnen generation. Sofia Kacim, själv millennial, delade med sig av fyra grundläggande måsten för att lyckas nå fram till ålderskategorin.

Sofia Kacim, själv millennial och återkommande föreläsare om sin generation, berättade under Sweden Urban Arena hur generationen formar den nya tidens konsumentmakt.

Föddes rakt in i internet

Sofia började med att fråga deltagarna om deras bild av millennials. Det var en inte helt smickrande bild som växte fram. ”Lojala mot oss själva”, ”vi har en naturlig plats på scenen tidigt tack vare sociala medier”, var några kommentarer. Men också: ”själviska”och ”lata”.

– Det är en bild jag får höra ganska ofta, att vi lätt blir uttråkade och att vi byter jobb ofta, sa Sofia.

Men det finns självklart många positiva sidor. Även om man skiljer sig markant från tidigare generationer.

– Anledningen är att vi föddes rakt in i internet. Vi lever på nätet. Vi förväntar oss att allt ska funka där.

Tar med sig insikter till första jobbet

Sofia beskriver millennials som narcissistiska, man reser mycket och man reser tidigare. Det här gör att man har med sig många insikter och upplevelser när man tar sitt första jobb.

– Vi pluggar också mycket, det gäller framförallt kvinnor. Vi gör det för att det är kul och berikar, men också för att arbetsmarknaden är så komplex, det krävs helt enkelt.

Facebook primära nyhetsflödet

Sociala medier då? På Instagram följer man i genomsnitt 100 konton enligt Sofia. Hälften är dessa tillhör varumärken och influencers.

– Facebook använder vi som vårt primära nyhetsflöde. Det är också där man börjar om man vill rådfråga om något. Till exempel  i samband med ett köp eller inför resor, sa Sofia.

Majoriteten saknar digitala strategier

Sofia Kacim frågade också hur många i lokalen som hade en uttalad digital strategi. Det var inte många som räckte upp handen.

– Ni kommer bli överkörda om ni inte skapar en digital strategi. Många av de största företagen kommer falla av utmed vägen på grund av detta, konstaterade hon.


Fyra måsten

– för den som vill nå fram till millennials enligt Sofia Kacim.

1. Ett större syfte. Millennials vill bidra med något, förändra något. Jämställda och hållbara företag och varumärken är ett måste.

2. Användbara. Skippa skitsnacket, var rakt på sak och kortfattade.

3. Transparens. Börja lita på influencers. Nästa steg blir att företagen börjar bygga sina agna influencers. Att förvandla sina egna  talespersonen till influencers. Skapa tilltro.

4. Rätt inställning. Hur många har en uttalad digital strategi? Börja där, inse att ni inte ha koll om ni saknar den. Allting börjar med rätt inställning.

Sofia Kacim är medgrundare av HER Global Network, ett globalt nätverk som ska ge styrka till unga kvinnor.

Foto: Sofia Kacim

Läs mer om millennials i Handelstrenders trendrapport





Unga vill betala kontaktlöst

Unga vill betala kontaktlöst

  Pro 4223 Nyheter 3470 Konsumentbeteende 286 Undersökningar 381
Unga konsumenter föredrar att betala kontaktlöst i butik och med mobilen på nätet. Det visar en ny undersökning. Men för de allra flesta är fortfarande ett annat alternativ nummer ett.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så ser köpcentrumet ut år 2023

Så ser köpcentrumet ut år 2023

  Konsumentbeteende 286 Köpcentrum 592 Pro 4223 Undersökningar 381
Förändringar i kundernas förväntningar och nya shoppingbeteenden ger stora förändringar i köpcentrumen de närmaste fem åren. Det menar man i en ny rapport som kartlägger utvecklingen. Här är fem tunga trender.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Digitala inköpen ökar dramatiskt

Digitala inköpen ökar dramatiskt

  Pro 4223 Nyheter 3470 Undersökningar 381 Konsumentbeteende 286
En ny undersökning från Juniper Research spår att konsumenternas spenderingar i digitala kanaler nu ökar dramatiskt. Och blockchain förändrar förutsättningarna för betalningar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna efterfrågar agil prissättning

Kunderna efterfrågar agil prissättning

  Konsumentbeteende 286 Kundupplevelser 254 Undersökningar 381 Pro 4223
En ny undersökning visar att kunderna välkomnar dynamisk priser i butik. Resultatet pekar också på ett besvärande faktum: butiksvärlden väljer en väg (manuell) när kunden efterfrågar en annan (digital och automatiserad).
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är varorna som lockar mest

Här är varorna som lockar mest

  Pro 4223 Konsumentbeteende 286 Undersökningar 381
Företaget bakom appen ShopGun har gjort en undersökning kring vilka varor svenskarna söker mest på. Topplistan skiljer sig från grannländerna Norge och Danmark. Här är de mest eftersökta produkterna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så agerar millennials som föräldrar

Så agerar millennials som föräldrar

  Måsteläsning 246 Undersökningar 381 Konsumentbeteende 286 Pro 4223
Nu när millennials blir föräldrar visar det sig att deras köpbeteende skiljer sig markant från tidigare generationer. En undersökning visar vad som får dem att öppna plånboken.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

40 hårda fakta om röststyrning

40 hårda fakta om röststyrning

  Måsteläsning 246 Konsumentbeteende 286 Trender 409 Pro 4223
Röststyrningen förändrar retail, var så säker. I USA är genombrottet ett faktum, nu är trenden med digitala röstassistenter på väg även till Sverige. Här är 40 fakta kring användandet som understryker vikten av att ta röststyrning på allvar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Less is more för Asos på Instagram

Less is more för Asos på Instagram

  M-handel 139 Pro 4223 Sociala medier 96 E-handel 845
Marknadsföring via Instagram Stories fungerar mycket bra enligt engelska Asos. Nu minskar man sin medieinvesteringar efter att ha funnit ett fungerande recept.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Butterick’s testar Instagram Shopping

Butterick’s testar Instagram Shopping

  Omnichannel 300 E-handel 845 Pro 4223 Sociala medier 96
Butterick’s Leco har varit verksamma i 115 år, med både fysiska butiker samt online- och grossistverksamhet. Nu tar företaget nästa steg och kopplar på den efterfrågade nya tjänsten Instagram Shopping.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Köpcentrum lanserar Youtube-kanal

Köpcentrum lanserar Youtube-kanal

  Sociala medier 96 Köpcentrum 592 Nyheter 3470 Pro 4223
Den 27 April lanserade centrumet en Youtube-kanal och serien The Locals. Varje månad under resterande av året 2018 kommer ett nytt avsnitt att släppas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju steg för relevans hos konsumenten

Sju steg för relevans hos konsumenten

  Pro 4223 Kundupplevelser 254 Måsteläsning 246 Konsumentbeteende 286
När Amazon ständigt höjer ribban och konsumenterna förväntar sig allt mer är det helt fel tid att vara medioker och tråkig. Här är sju punkter som hjälper dig att vara relevant för konsumenterna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fler köpbeslut påverkas av hållbarhet

Fler köpbeslut påverkas av hållbarhet

  Konsumentbeteende 286 Pro 4223 Undersökningar 381 Hållbarhet 188
Svenska konsumenter gör allt fler medvetna val enligt en ny studie. Andelen köpbeslut som påverkas av hållbarhet och miljöaspekter fortsätter att öka. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Därför satsar Muji på färskvaror

Därför satsar Muji på färskvaror

  Konsumentbeteende 286 Nya butiker 1092 Pro 4223 Butikskoncept 725
Muji har öppnat sin största butik, den är fem gånger större än genomsnittet. Här tillägnar man mat och färskvaror hälften av ytan. Detta är anledningen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunden vill använda mobilen mer

Kunden vill använda mobilen mer

  Undersökningar 381 Pro 4223 Kundupplevelser 254 Konsumentbeteende 286
En av tre vill ha digitala kvitton för en bättre shoppingupplevelse. Man efterfrågar också fler shoppingtjänster för mobilen. Det visar en ny studie.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bik Bok blir personliga i podd

Bik Bok blir personliga i podd

  Nyheter 3470 Varumärken 252 Omnichannel 300 Sociala medier 96
Modevarumärket Bik Bok söker nya vägar att nå ut till sin målgrupp. I podden Life Happens vill man komma nära lyssnaren och bli personliga.
Andelen röststyrda köp ökar

Andelen röststyrda köp ökar

  Konsumentbeteende 286 Ny teknik 439 Omnichannel 300 Pro 4223
Smarta högtalare, som Amazon Echo och Google Home, vinner snabbt mark. Och de som använder dem gör det gärna för att hitta erbjudanden och beställa varor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Allt fler vill betala med wearables

Allt fler vill betala med wearables

  Undersökningar 381 Pro 4223 Konsumentbeteende 286 Nyheter 3470
Nästan två miljoner svenskar är redo att betala kontaktlöst med bärbara enheter, så kallade wearables. Men Sverige ligger en bra bit efter övriga Europa.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Servicebutikens största dragplåster

Servicebutikens största dragplåster

  Undersökningar 381 Konsumentbeteende 286 Pro 4223
Hälsosamma alternativ är ett allt viktigare konkurrensmedel för servicehandeln. Men vad som lockar skiljer sig mellan generationerna – och vid horisonten tornar ett teknikbaserat orosmoln upp sig.   
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här finns den fysiska handelns framtid

Här finns den fysiska handelns framtid

  Köpcentrum 592 Cityhandel 241 E-handel 845 Måsteläsning 246
Den fysiska handeln står inför stora utmaningar, allra störst är de för stadskärnor och mindre köpcentrum. För att överleva krävs en anpassning till nya beteenden, mindre yta för retail och nya lokala koncept.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fysiska handeln stark under Alla hjärtans dag

Fysiska handeln stark under Alla hjärtans dag

  Trender 409 Nyheter 3470 Undersökningar 381 Pro 4223
En undersökning kartlägger årligen vad svenska folket konsumerar i samband med Alla hjärtans dag. Resultatet visar också att den fysiska handeln fortfarande står mycket stark. Här är kategorierna som ökar mest.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!