Sofias fyra måsten för att nå millennials

  LÄSTID: 2 MINUTER

Det är en mytomspunnen generation. Sofia Kacim, själv millennial, delade med sig av fyra grundläggande måsten för att lyckas nå fram till ålderskategorin.

Sofia Kacim, själv millennial och återkommande föreläsare om sin generation, berättade under Sweden Urban Arena hur generationen formar den nya tidens konsumentmakt.

Föddes rakt in i internet

Sofia började med att fråga deltagarna om deras bild av millennials. Det var en inte helt smickrande bild som växte fram. ”Lojala mot oss själva”, ”vi har en naturlig plats på scenen tidigt tack vare sociala medier”, var några kommentarer. Men också: ”själviska”och ”lata”.

– Det är en bild jag får höra ganska ofta, att vi lätt blir uttråkade och att vi byter jobb ofta, sa Sofia.

Men det finns självklart många positiva sidor. Även om man skiljer sig markant från tidigare generationer.

– Anledningen är att vi föddes rakt in i internet. Vi lever på nätet. Vi förväntar oss att allt ska funka där.

Tar med sig insikter till första jobbet

Sofia beskriver millennials som narcissistiska, man reser mycket och man reser tidigare. Det här gör att man har med sig många insikter och upplevelser när man tar sitt första jobb.

– Vi pluggar också mycket, det gäller framförallt kvinnor. Vi gör det för att det är kul och berikar, men också för att arbetsmarknaden är så komplex, det krävs helt enkelt.

Facebook primära nyhetsflödet

Sociala medier då? På Instagram följer man i genomsnitt 100 konton enligt Sofia. Hälften är dessa tillhör varumärken och influencers.

– Facebook använder vi som vårt primära nyhetsflöde. Det är också där man börjar om man vill rådfråga om något. Till exempel  i samband med ett köp eller inför resor, sa Sofia.

Majoriteten saknar digitala strategier

Sofia Kacim frågade också hur många i lokalen som hade en uttalad digital strategi. Det var inte många som räckte upp handen.

– Ni kommer bli överkörda om ni inte skapar en digital strategi. Många av de största företagen kommer falla av utmed vägen på grund av detta, konstaterade hon.


Fyra måsten

– för den som vill nå fram till millennials enligt Sofia Kacim.

1. Ett större syfte. Millennials vill bidra med något, förändra något. Jämställda och hållbara företag och varumärken är ett måste.

2. Användbara. Skippa skitsnacket, var rakt på sak och kortfattade.

3. Transparens. Börja lita på influencers. Nästa steg blir att företagen börjar bygga sina agna influencers. Att förvandla sina egna  talespersonen till influencers. Skapa tilltro.

4. Rätt inställning. Hur många har en uttalad digital strategi? Börja där, inse att ni inte ha koll om ni saknar den. Allting börjar med rätt inställning.

Sofia Kacim är medgrundare av HER Global Network, ett globalt nätverk som ska ge styrka till unga kvinnor.

Foto: Sofia Kacim

Läs mer om millennials i Handelstrenders trendrapport





Sverige i topp för kontantfria betalningar

Sverige i topp för kontantfria betalningar

  Trender 432 Ny teknik 479 Konsumentbeteende 303 Pro 4395
För första gången går Sverige om USA i antalet kontantlösa betalningar. Nu förutspås stora förändringar när nya aktörer inom fintech gör entré. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tre tunga retailtrender – från Kina

Tre tunga retailtrender – från Kina

  Trender 432 Internationellt 1281 Konsumentbeteende 303 Pro 4395
Kina står för en stor del av tillväxten inom den nya tidens konsumtion. En färsk studie pekar på tre distinkta trender i beteendemönstret.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Den svenska e-konsumenten kartlagd

Den svenska e-konsumenten kartlagd

  Undersökningar 403 Pro 4395 E-handel 904 Konsumentbeteende 303
Köpbesluten tas snabbt. Tre av fyra produktrekommendationer är ointressanta. Den svenska e-konsumenten kartläggs i en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

En av fem väljer bort traditionell kassa

En av fem väljer bort traditionell kassa

  Pro 4395 M-handel 143 Nyheter 3618 Konsumentbeteende 303
När kunden kan sköta skanning och betalning på egen hand med mobilen skapas nya mervärden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sex av tio nordbor e-handlar

Sex av tio nordbor e-handlar

  E-handel 904 Undersökningar 403 Pro 4395 Konsumentbeteende 303
Tolv miljoner konsumenter handlar på nätet varje månad. Under första halvåret ökade försäljningen med 11 procent jämfört med samma period i fjol.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Café och restaurang lyfter stadskärnorna

Café och restaurang lyfter stadskärnorna

  Undersökningar 403 Pro 4395 Konsumentbeteende 303 Cityhandel 259
Utvecklingen inom svenska stadskärnor har kartlagts. Falköping toppar listan över de som ökar sina omsättningar mest. Café- och restaurang är största drivkraften bakom ökningarna i svenska städer. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Snabb ökning för dagligvaror på nätet

Snabb ökning för dagligvaror på nätet

  Konsumentbeteende 303 Pro 4395 Undersökningar 403 E-handel 904
Att köpa dagligvaror och livsmedel på nätet är på stark frammarsch i Sverige. Antalet svenskar som prenumererar på matvaror har ökat dramatiskt under det gångna året.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna prioriterar bekvämlighet

Kunderna prioriterar bekvämlighet

  Undersökningar 403 Pro 4395 Internationellt 1281 Konsumentbeteende 303
I takt med att gränserna mellan on- och offline suddas ut blir bekvämlighet och valmöjligheter allt viktigare för den uppkopplade konsumenten. Det visar en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

  Måsteläsning 272 Konsumentbeteende 303 Pro 4395 Ny teknik 479
Konsumenterna vill definitivt se mer självbetjäning och teknik i butik. Men detta förutsätter att den fungerar friktionsfritt. Åtta av tio har upplevt motsatsen – och delar med sig av det.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sephora satsar på social shopping

Sephora satsar på social shopping

  Internationellt 1281 Sociala medier 98 Omnichannel 315 Pro 4395
Under en presskonferens berättade Sephora nyligen om flera av sina satsningar. Bland annat har man byggt ett omfattande system för omnichannel. En ny konceptbutik ska också öppnas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”Digitalisering medför nya beteenden”

”Digitalisering medför nya beteenden”

  Konsumentbeteende 303 Pro 4395 Trender 432 Personer 276
Digitalisering handlar om teknik – men lika mycket om hur konsumentens beteenden och preferenser förändras. Det menar Judith Wolst, författaren bakom kommande boken ”Digital panik – Få koll på läget!”. Här är fem fokusområden handeln bör ha koll på.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny teknik lyfter e-handeln i Sverige

Ny teknik lyfter e-handeln i Sverige

  Pro 4395 E-handel 904 Konsumentbeteende 303 Undersökningar 403
En ny undersökning visar att svenskarna handlar avsevärt mer online. Förhållandevis få handlar dagligvaror online, men det kommer förändras i takt med att tekniken blir smartare, menar man i rapporten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Därför dissar Gen Z din kundklubb

Därför dissar Gen Z din kundklubb

  Konsumentbeteende 303 Pro 4395 Kundvård 67 Måsteläsning 272
I tider när målgruppen är van vid omedelbar belöning är långsamma lojalitetsprogram verkningslösa. Här är tre tunga anledningar till att generation Z dissar er kundklubb.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyra trender som förändrar retail

Fyra trender som förändrar retail

  Konsumentbeteende 303 Ny teknik 479 Trender 432 Måsteläsning 272
De nya generationernas mindset skiljer agnarna från vetet, hållbarhet och transparens är ett måste. Och äntligen möter kassaköerna sitt oundvikliga öde. Här är fyra trender som formar morgondagens handel.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nio fakta om turister från Kina

Nio fakta om turister från Kina

  Internationellt 1281 Konsumentbeteende 303 Pro 4395 Shoppingturism 50
Andelen av budgeten kinesiska turister spenderar på shopping har minskat. Det kompenseras av en dramatisk ökning av antalet resenärer. Här är nio saker du borde känna till om målgruppen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Dagligvaror spås öka 25 procent online

Dagligvaror spås öka 25 procent online

  Pro 4395 Konsumentbeteende 303 Undersökningar 403 E-handel 904
Försäljningen av dagligvaror online ökade under 2017 med 19 procent. I en ny rapport från Svensk Digital Handel spås en ökning med 25 procent under 2018. Kedjornas click and collect anses vara den största katalysatorn.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem måsten för framtidens konsument

Fem måsten för framtidens konsument

  Konsumentbeteende 303 Trender 432 Undersökningar 403 Måsteläsning 272
Utvecklingen inom den moderna detaljhandeln går med en rasande fart. Även konsumenternas attityder förändras i mycket högt tempo. Här är fem avgörande frågor för att locka den nya tidens konsument.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nyttig mat gör svensken gladare

Nyttig mat gör svensken gladare

  Pro 4395 Konsumentbeteende 303 Undersökningar 403 Hållbarhet 209
Mat som är bra för både kropp och miljö gör svensken gladare. Det visar en ny attitydundersökning som Axfood gjort bland svenska konsumenter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Unga vill betala kontaktlöst

Unga vill betala kontaktlöst

  Konsumentbeteende 303 Pro 4395 Undersökningar 403 Nyheter 3618
Unga konsumenter föredrar att betala kontaktlöst i butik och med mobilen på nätet. Det visar en ny undersökning. Men för de allra flesta är fortfarande ett annat alternativ nummer ett.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så ser köpcentrumet ut år 2023

Så ser köpcentrumet ut år 2023

  Pro 4395 Konsumentbeteende 303 Undersökningar 403 Köpcentrum 623
Förändringar i kundernas förväntningar och nya shoppingbeteenden ger stora förändringar i köpcentrumen de närmaste fem åren. Det menar man i en ny rapport som kartlägger utvecklingen. Här är fem tunga trender.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!