Sofias fyra måsten för att nå millennials

Det är en mytomspunnen generation. Sofia Kacim, själv millennial, delade med sig av fyra grundläggande måsten för att lyckas nå fram till ålderskategorin.

Sofia Kacim, själv millennial och återkommande föreläsare om sin generation, berättade under Sweden Urban Arena hur generationen formar den nya tidens konsumentmakt.

Föddes rakt in i internet

Sofia började med att fråga deltagarna om deras bild av millennials. Det var en inte helt smickrande bild som växte fram. ”Lojala mot oss själva”, ”vi har en naturlig plats på scenen tidigt tack vare sociala medier”, var några kommentarer. Men också: ”själviska”och ”lata”.

– Det är en bild jag får höra ganska ofta, att vi lätt blir uttråkade och att vi byter jobb ofta, sa Sofia.

Men det finns självklart många positiva sidor. Även om man skiljer sig markant från tidigare generationer.

– Anledningen är att vi föddes rakt in i internet. Vi lever på nätet. Vi förväntar oss att allt ska funka där.

Tar med sig insikter till första jobbet

Sofia beskriver millennials som narcissistiska, man reser mycket och man reser tidigare. Det här gör att man har med sig många insikter och upplevelser när man tar sitt första jobb.

– Vi pluggar också mycket, det gäller framförallt kvinnor. Vi gör det för att det är kul och berikar, men också för att arbetsmarknaden är så komplex, det krävs helt enkelt.

Facebook primära nyhetsflödet

Sociala medier då? På Instagram följer man i genomsnitt 100 konton enligt Sofia. Hälften är dessa tillhör varumärken och influencers.

– Facebook använder vi som vårt primära nyhetsflöde. Det är också där man börjar om man vill rådfråga om något. Till exempel  i samband med ett köp eller inför resor, sa Sofia.

Majoriteten saknar digitala strategier

Sofia Kacim frågade också hur många i lokalen som hade en uttalad digital strategi. Det var inte många som räckte upp handen.

– Ni kommer bli överkörda om ni inte skapar en digital strategi. Många av de största företagen kommer falla av utmed vägen på grund av detta, konstaterade hon.


Fyra måsten

– för den som vill nå fram till millennials enligt Sofia Kacim.

1. Ett större syfte. Millennials vill bidra med något, förändra något. Jämställda och hållbara företag och varumärken är ett måste.

2. Användbara. Skippa skitsnacket, var rakt på sak och kortfattade.

3. Transparens. Börja lita på influencers. Nästa steg blir att företagen börjar bygga sina agna influencers. Att förvandla sina egna  talespersonen till influencers. Skapa tilltro.

4. Rätt inställning. Hur många har en uttalad digital strategi? Börja där, inse att ni inte ha koll om ni saknar den. Allting börjar med rätt inställning.

Sofia Kacim är medgrundare av HER Global Network, ett globalt nätverk som ska ge styrka till unga kvinnor.

Foto: Sofia Kacim

Läs mer om millennials i Handelstrenders trendrapport