Nya Beauty Hub sätter kunden i fokus

Nya Beauty Hub sätter kunden i fokus

  Visual Merchandising 141 Kundupplevelser 240 Retailtrender 20
Varuhuskedjan Debenhams har lanserat ett helt nytt skönhetskoncept som man döpt till Beauty Hub. Premiär häromdagen i Stevenage där man byggt upp avdelningen med kunden i fokus.
Lyxiga macarons i somrig pop up

Lyxiga macarons i somrig pop up

  Retailtrender 20 Nya butiker 1087 Butikskoncept 717 Nyheter 3431
Ladurée har öppnat en söt liten pop up-butik där man laddat upp med sina världskända godsaker. Kiosken finns i designeroutleten Bicester Village i brittiska Oxfordshire.
Sneakersnstuff mäktigast i Sverige

Sneakersnstuff mäktigast i Sverige

  Nyheter 3431 Retailtrender 20 Mode 316
Modemagasinet King har presenterat sin prestigefyllda lista ”King - Svenskt herrmodes 100 mäktigaste”. Toppar listan gör sneaker- och streetwear-butiken Sneakersnstuff med grundarena Peter Jansson och Erik Fagerlind.
Från slask till AW med Minimarket

Från slask till AW med Minimarket

  Retailtrender 20 Mode 316 Design 285
Den 8 augusti släpps den första kollektionen med skor från Åhléns samarbete med modemärket Minimarket. Kollektionen omfattar 16 modeller, både av helt nya och utvalda Minimarket-klassiker.
Mode med vulkaner och kokosnötter

Mode med vulkaner och kokosnötter

  Hållbarhet 179 Retailtrender 20 Design 285 Mode 316
Banana Republic har tagit fram chinos med naturliga – men aningen oväntade – material. Eller vad sägs om skal från kokosnötter och sand från vulkaner.
Virgin tar upplevelsen till nya höjder

Virgin tar upplevelsen till nya höjder

  Kundupplevelser 240 Design 285 Butikskoncept 717 Retailtrender 20
Konkurrensen från nätet är tuff för många branscher, inte minst för resebutiker. Men Virgin Holidays nya flaggskepp är den bäst säljande fysiska butiken någonsin. 
Stones rullar in på Selfridges

Stones rullar in på Selfridges

  Nya butiker 1087 Pop up 136 Retailtrender 20
POP UP. I dag rullar Stones in på Selfridges i London. För att uppmärksamma bandets turné No Filter har det klassiska varuhuset byggt om The Corner Shop till en specialavdelning i rockens tecken.
Bad och skidåkning för Chanel

Bad och skidåkning för Chanel

  Retailtrender 20 Nyheter 3431 Mode 316
MODE. Chanel släpper två nya kollektioner, Coco Beach och Coco Neige. Det är renodlade bad- respektive vinterkollektioner med Karl Lagerfeld som huvuddesigner.
Allt större obemannade butiker

Allt större obemannade butiker

  Retailtrender 20 Butikskoncept 717 Nya butiker 1087 Internationellt 1204
KASSALÖST. Automatisering är fortsatt en av detaljhandelns tyngsta trender, och utvecklingen går snabbt framåt. Kinesiska JD.com har nu öppnat sin hittills största obemannade butik. 
Se H&M:s röststyrda butiksspegel

Se H&M:s röststyrda butiksspegel

  Kundupplevelser 240 Mode 316 Visual Merchandising 141 Ny teknik 434
INNOVATION. Modekedjan H&M har tagit fram en interaktiv och röststyrd spegel. Den digitala spegeln finns i kedjans allra största butik, vid Times Square i New York.
Håll ögonen på Bake Cheese Tart

Håll ögonen på Bake Cheese Tart

  Butikskoncept 717 Retailtrender 20 Internationellt 1204
KONCEPT. Det japanska konceptet Bake Cheese Tarts expanderar. När man öppnade i Tokyos Shinjuku-distrikt under blev succén snabbt ett faktum. Nu gör man entré i USA.
”Vi bygger inte butiker, vi suddar ut gränser”

”Vi bygger inte butiker, vi suddar ut gränser”

  Retailtrender 20 Nya butiker 1087 Butikskoncept 717
UPPLEVELSER. Kedjan är känd för sina spektakulära etableringar. Detta är den senaste.
Allt annat olidligt för Lidl

Allt annat olidligt för Lidl

  Nyheter 3431 Retailtrender 20 Varumärken 251
KAMPANJER. I år firar Lidl 15 år i Sverige. Kedjan har i dag bäst omsättningsutveckling i branschen och siktar på att ta ytterligare marknadsandelar. Bland annat genom det nya kommunikationskonceptet, ”Allt annat är olidligt”.
Stockmanns roof top växer

Stockmanns roof top växer

  Retailtrender 20 Internationellt 1204 Nyheter 3431 Cityhandel 235
ROOF TOPS. Stockmann Roof by Ravintola Theatre öppnade på Stockmanns varuhus i centrala Helsingfors redan förra våren. Nu ökar man satsningen både till yta och innehåll. Förutom fin utsikt erbjuder man mat och dryck samt underhållning.
Bröllopsyra väntar i London

Bröllopsyra väntar i London

  Nyheter 3431 Retailtrender 20 Visual Merchandising 141
EVENTS. Det är bröllopsyra i London. Prins Harry och hans fästmö Meghan Markle har offentliggjort datumet för sitt bröllop. "Hans kungliga höghet prins Harry av Wales och fröken Meghan Markle kommer att gifta sig 19 maj 2018" skriver hovet i ett pressmeddelande.
En miljon sneakers från havet

En miljon sneakers från havet

  Hållbarhet 179 Nyheter 3431 Retailtrender 20
HÅLLBARHET. Under 2017 sålde Adidas en miljon skor gjorda av återvunnen plast från världens hav. För att tillverka modellen UltraBoost används motsvarande elva stycken petflaskor sett till mängden plast.
Konceptdesign på hög nivå

Konceptdesign på hög nivå

  Retailtrender 20 Design 285 Internationellt 1204
Landini Associates har i samarbete med McDonald’s Australia utvecklat denna lilla restaurang – med hög idéhöjd. Briefen som gavs till Landini var enkel: Skapa en unik och minnesvärd upplevelse som ingen har sett tidigare. Sagt och gjort. Köket placerades ovanför
En studie av lyx på Selfridges

En studie av lyx på Selfridges

  Retailtrender 20 Kundupplevelser 240 Nyheter 3431
LYX ANNO 2018. Selfridges har gjort sin första reklamfilm på 40 år, och det är dessutom den första för bio. Den kommer att visas i London, Manchester och Birmingham under de kommande fem veckorna.
Nu pågår Fashion Revolution Week

Nu pågår Fashion Revolution Week

  Hållbarhet 179 Mode 316 Retailtrender 20
HÅLLBARHET. Just nu pågår Fashion Revolution Week på Ibiza. Den arrangeras av en global rörelse, Fashion Revolution, som uppmanar modebranschen till förbättring genom transparens, hållbarhet och etik. Det årliga kampanjen äger i år rum 23–29 april. Den inleds vid samma tid på året som textilfabriken Rana Plaza i Dhaka rasade samman. I samband med olyckan omkom … (läs mer)
Dags för Magnum Pleasure Store

Dags för Magnum Pleasure Store

  Nyheter 3431 Retailtrender 20
I maj intar Magnum Pleasure Store Ljusgården på NK i Stockholm. Både Magnum och NK vill stå för att sätta guldkant på vardagen, och visar detta genom att tillsammans öppna Magnum Pleasure Store i Ljusgården.