Under det gångna året har vi skrivit om hur träningskoncepten gjort entré i detaljhandeln. Trenden växer sig nu allt starkare även i Sverige. Att konceptet Barry’s Bootcamp flyttar in i handelskvarteret är ett exempel på det.
I dag läggs en ny rapport fram: Handelns betydelse – förr, nu och i framtiden. Rapportförfattarna menar att strukturomvandlingen inom handeln påskyndas av digitaliseringen – och att det inte finns någon tydlig vinnare.
Nu lanseras en automatisk, självkörande mobil butik. Bekvämlighet dragen till sin spets – nu kommer butiken till konsumenten. Konceptet testas nu och en bredare lansering väntar i höst.
E-handeln har kapat köpcentrumets dragplåster nummer ett – bekvämlighet. Nu måste man pånyttföda verksamheten och hitta nya erbjudanden. Här är de tyngsta ingredienserna i framtidens köpcentrum.
En storsatsning inleds nu på forskning om hållbar konsumtion. I projektet ingår företag som Ica, Max, Ikea och Hemtex. Med en budget på 45 miljoner kronor är målet att öka andelen hållbar konsumtion.
Man har tidigare lanserat kategorin i sin fysiska butik i Roskilde. Nu lanserar e-butiken skönhets- och kosmetikprodukter under ”Beauty by Boozt”.
Ett traditionellt slutet köpcentrum är ofta en intetsägande upplevelse utifrån. Det ville man ändra på i detta centrum – fasaden förvandlades till ett enda stort konstverk.
Starkt Wi-Fi, närvaro i sociala medier och strömlinjeformad shopping är avgörande för att attrahera millennials och generation Z. Och den yngre generationen verkar vara den fysiska handelns räddning. Det visar en ny studie.
Modevarumärket Missguided har öppnat sin andra fysiska butik. Det är en upplevelse fylld av driven visual merchandising, spegeltrick och Instavänliga scener.