Butikerna minskar sina ytor och kedjor lägger ner. Detaljhandeln, och inte minst köpcentrumen, genomgår en tid av förändring. Här är fem exempel på hur ytorna blivit levande igen.
Spanska modekoncernen Inditex inför en lösning för RFID-märkning i samtliga sina butiker. Tusentals Zara-butiker använder redan tekniken. Företagets RFID-ansvariga berättar om de största fördelarna.
Brandless säljer vardagsprodukter med ett större syfte. Allt föds ur en community. "Vi börjar alltid med människorna", säger grundaren Tina Sharkey.
Birkenstock har skapt en kuraterad tillfällig butik tillsammans med designern Rck Owens. Continern är ute på en pop up-turné, just nu på mellanlandning i Los Angeles.
Svenska konsumenter gör allt fler medvetna val enligt en ny studie. Andelen köpbeslut som påverkas av hållbarhet och miljöaspekter fortsätter att öka.
Tmall är en central del i Alibabas koncept New Retail. Det är också en inkörsport till Kina. "Det är ett nytt mindset för retail", konstaterar VD Jet Jing.
Nu ska 14,5 miljoner kronor gå till forskning inom handeln. Sju nya forskningsprojekt har fått anslag. Ett av dem handlar om tillit för datadriven handel.
Den invävda tekniken är en revolution i sig för utövare av yoga. Men Wearable X vill även förändra retail till att bli mer intim och upplevelsebaserad.
Passionen för mode är avgörande för Inditex framgång de kommande åren. Det menar VD och Styrelseordförande Pablo Isla. Men den viktigaste faktorn handlar om något helt annat.
Hon har listats som en av de 30 vassaste inom marknadsföring av Forbes. Nu gör hon succé som medgrundare av ett digitalt varumärke som snart öppnar butiker i Europa.