En internationell studie ska löpande följa coronavirusets påverkan på konsumtionen. Här är resultaten gällande svenska konsumenters agerande.
Många svenskar jobbar eller pluggar just nu hemifrån på grund av coronaviruset. Det har lett till en ökad försäljning av myskläder, hudvård och träningskläder.
När butiker stängs och konsumenterna arbetar hemifrån förflyttar kedjan sin verksamhet online. I ett första skede lanseras tjänster inom tre kategorier.
Jämfört med svenska matbutiker har man redan vidtagit tuffare åtgärder. Nu begränsas antalet kunder, samtidigt som man gör butiksgångarna enkelriktade.
Social commerce är ett buzzword. Men grunden läggs i en väl fungerande kommunikation i sociala medier. Här är tio steg som stärker varumärkets ställning.
En pågående trend har fått extra fart under coronakrisen. Livestreaming är ett sätt för varumärken att nå ut, för konsumenten medför det sociala fördelar.
I veckan, torsdagen den 16 april, är det premiär för kicks satsning på live stream shopping. Nu är det klart vilka som är värdar i de första eventen.
Regionen erbjuder nu en e-handelslösning för företag verksamma inom besöksnäringen. Syftet är att möjliggöra fortsatta affärer för en bransch i allvarlig kris.
Den pågående krisen leder till nya mindsets hos konsumenten. Flera redan befintliga förändringar i konsumentens värderingar och beteende accelereras nu av coronautbrottet.
Lifvs har på kort tid öppnat obemannade livsmedelsbutiker från Skåne till Dalarna. Nu ska man även erbjuda hemleveranser till de mest avlägsna hemmen.