En ny konsumentundersökning från Accenture visar att svenskar shoppar allt mer livsmedel online. Undersökningen visar också överraskande nog på en tveksamhet inför personaliserade erbjudanden.
Mobila enheter lockar till sig allt fler konsumenter och man gör nu flest e-köp via smartphones och surfplattor. Men man spenderar fortfarande mest pengar via datorn. Det visar en ny undersökning.
E-handeln förändrar detaljhandeln och dess ekonomiska modell för alltid, den nuvarande logiken har överlevt sig själv. Detaljistledet måste som en konsekvens av detta snarast pånyttfödas.
Instagrameffekten sveper över branschen. Kanalen har visat sig vara en källa till inspiration för såväl kunder som företag inom detaljhandeln.
Detaljhandeln är den näringsgren som hade lägst förtroende för sin personuppgiftshantering. Tre fjärdedelar av den kommunikation som skickas av detaljhandeln och utbildningsinstitutioner i Europa är irrelevant.
Det finns en stor potential med Big data och möjligheter till insiktsfulla kundanalyser. Men det gäller att gå varsamt fram, det visar en ny undersökning.
Den fysiska handeln är miljömässigt mer hållbar än onlinehandeln. Den höga andelen returer och mängden förpackningar gör e-handeln till en större miljöbov. Det visar en ny rapport som kartlagt verksamheterna.
Självbetjäningsbutiker, som vi känner till dem, är döende. I takt med att e-butikernas sortiment ökar minskar anledningarna att besöka en fysisk butik med självbetjäning. Endast mervärde i form av upplevelser och kunskap kan rädda dem.
Tillsammans med Japan, Sydkorea och England är Sverige i den globala e-handelstoppen gällande andel mobila transaktioner med 64,4 procent. Globalt ligger mobila transaktioner på 35 procent när det kommer till e-handel.
Nu öppnar Ikea sitt Service och Pick up-koncept även i Sverige. Först ut blir en butik vid Enebyängen Handelsplats i Danderyds kommun.