Den som visar omtanke och lyckas väcka känslor har hittat en genväg in till konsumentens plånbok. Det visar en ny undersökning från Visma Retail. Samma studie visar dock att få butikskedjor lyckas engagera kunderna emotionellt.
I takt med att digitaliseringen ökar har Black Friday ändrat form. Försäljningsaktiviteten leder allt mer till tomma butiker, och aktiviteten sträcks ut.
Black Friday blir allt viktigare för julhandeln när fler butiker och kunder nu anammar den amerikanska traditionen. Och barnfamiljerna ökar sina julklappsinköp. Det visar en årlig julundersökning.
På bara ett års tid har konsumenternas förväntningar på detaljhandeln ökat dramatiskt. Begrepp som snabba leveranser och produkttillgänlighet har fått helt nya innebörd. Det visar en ny undersökning.
Hur konsumenterna söker efter julklappar har förändrats markant på bara ett års tid. Allt fler använder mobilen, och man letar inte bara efter det bästa alternativet. Det ska helst vara unikt och personaliserat också. Det visar en ny kartläggning.
Hälften av alla e-handelsköp som görs sker via mobilen. Det placerar Sverige på fjärde plats över den globala topplistan. Det visar en ny undersökning som också tyder på att appen står stark.
Antalet icke-kontanta betalningar i Sverige ökade med 8,1 procent och uppgick till totalt 3 414 miljoner transaktioner. Detta enligt en rapport som kartlägger de internationella trenderna inom betalningar.
Millennials tar över mer och mer. Snart är de den mest köpstarka ålderskategorin och dessutom de kommande beslutsfattarna. Här är fem ingredienser som du måste ladda din shoppingupplevelse med för att gå hem.
Den digitala handelns betydelse sträcker sig bortom genomförda transaktioner. Snart kommer de digitala influenserna uppgå till 99 procent, och detaljhandeln ställs inför upp till 21 olika kontaktytor mot kunden. Det förändrar allt.
Konsumenterna har höga förväntningar på detaljisternas förmåga att dela med sig av relevant information. Men verkligheten visar på ett stort gap mellan förväntning och genomförande. Trots att personalisering visar sig leda till ökad försäljning.