Sex av tio konsumenter vill ha livechat i mobilen

 
UNDERSÖKNING: Hela 62 procent av konsumenterna vill kunna chatta med varumärken direkt i mobilen, och 82 procent skulle använda det om det var möjligt.

Betydelsen av sociala medier minskar

 
Svenska konsumenter använder sig allt mindre av sociala medier så som Facebook och Twitter när de ska handla en produkt eller tjänst.

Sex av tio konsumenter ägnar sig åt webrooming innan köp

 
Webrooming, det vill säga när kunden kollar en vara online och sedan köper den i en fysisk butik, har blivit vanligare än vice versa. I en undersökning från Nielsen visar det sig att 60  procent av kunderna agerar så. Showrooming, det vill säga att man kollar en vara i butik och sedan köper den online, … (läs mer)

Var femte svensk shoppar med smartphone i handen

 
En undersökning som gjorts av fastighetsbolaget Citycon visar att var femte svensk utnyttjar sin smartphone när de är ute och handlar.  När det gäller produkter som går att köpa utan hjälp av en expedit uppger 35 procent att de hellre handlar på internet. Dessutom använder man nätet till att i förväg planera sin shoppingrunda. Enligt … (läs mer)

Topplista – detta triggar oss att söka efter en produkt

 
Den nya digitala tiden är här. Men det är fortfarande människor som är den största triggern för sökningar inom e-handeln. Det visar en ny undersökning. Amerikanska National Retail Federation (NRF) har listat kundernas största favoriter gällande e-butiker. Föga överraskande ligger företag som Amazon, Walmart och Ebay i topp. Den som är intresserad av listningen hittar … (läs mer)

Fraktkostnader irriterar onlineshoppare mest

 
En undersökning som publiceras i e-marketer visar att kostnad för frakt är den vanligaste orsaken till irritation i e-handeln. Det är amerikanska konsumenter som har tillfrågats, och bland dem som hade minst en sak de irriterade sig på var alltså kostnaden för frakt den vanligaste. Drygt två av tre angav detta (66 procent). Även att … (läs mer)

Ny studie: Åtta av tio kontaktar kundtjänst via Facebook

 
Glöm kundtjänst via telefon, nu är det sociala medier som gäller. Facebook, Twitter och andra sociala medier. Det är nyckeln för den som vill lyckas med sin kundstrategi. Det visar en ny undersökning. Det är ACCENT Marketing Services som gjort studien “Customer Engagement and Today’s Consumer”. Den stora slutsatsen är att sättet kunderna söker kontakt … (läs mer)

Här formade kundernas mobila livsstil den nya konceptbutiken

 
AT&T har presenterat ett nytt butikskoncept som har inspirerats av den moderna konsumenten mobila vardag. Här är kassorna utbytta mot cafébord och mobila kassaenheter.  Butiken, som finns i Addison i norra Texas i USA, är ett resultat av två års utveckling. Ambitionen har varit att skapa en mer interaktiv och inbjudande miljö än tidigare. Hela butiken … (läs mer)